Leveringsproblemen zetten rem op groei zero-emissie busvloot
De groei van het aantal elektrische bussen viel vorig jaar fors tegen. Door leveringsproblemen kwamen er in 2023 slechts 137 voertuigen bij, blijkt uit de Monitor zero-emissiebussen.
De monitor is een initiatief van de partijen achter het bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus. Zij verwachten dat de vertraging dit jaar kan worden ingelopen, met een hausse aan vertraagd materieel tot gevolg. De verwachte instroom in 2024 is daardoor gestegen tot 1.766 zero-emissiebussen. In de monitor die een half jaar geleden verscheen, gingen de opstellers nog uit van een instroom van 437 e-bussen in 2024.
De start van enkele nieuwe ov-concessies trok afgelopen weken veel media-aandacht, mede door een haperende inzet van en een tekort aan zero-emissiebussen, schrijven de opstellers van de monitor. “Zo zijn er opstartproblemen in Zaanstreek-Waterland (volledige vloot VDL-bussen), bij de toevoeging van IJsselmond en Lelystad aan IJssel-Vecht (dertig Ebusco-bussen) en in Twente (bij ongeveer dertig van de honderd Volvo-bussen)”.
De vervoerders vangen het tekort tijdelijk op door vaak verouderd materieel van elders te halen of door bussen uit andere concessies te lenen. Zo rijden in Twente bussen uit Zuid-Holland en Limburg. “In het eerste kwartaal van 2024 komt, als het goed gaat, een grote stroom zero-emissiebussen op gang in Zaanstreek-Waterland en IJssel-Vecht.”
Lees ook:
- Qbuzz blijft maar stekkerbussen kopen voor concessie Zuid-Holland
- Daimler Buses: busindustrie zet in op 50% CO2-reductie in EU tegen 2030
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?