Concessie Twente-ZHO

Arriva plant ambitieuze dienstregeling in Twente

De rode Syntus-bussen met het Twenste ros zullen vanaf december 2023 uit het straatbeeld verdwijnen. Foto: Wikipedia.

Verbeterde aansluitingen, directe bussen, extra treinen en 104 nieuwe elektrische bussen. Arriva maakte maandag haar ambitieuze plannen voor de gewonnen concessie Twente ZHO bekend. Vanaf 10 december 2023 wil de vervoerder meer bussen laten rijden, daarnaast zal Arriva extra vroege treinen inzetten op het traject tussen Hengelo en Zutphen. 

Arriva kondigde maandag aan dat de huidige roodgekleurde dieselbussen worden ingeruild voor 104 nieuwe elektrische bussen. Gedeputeerde Bert Boerman vertelde maandag dat de nieuwe bussen van een Europese leverancier afkomstig zijn. De negatieve ervaringen van Boerman met de ‘probleembussen’ in West Overijssel spelen daarin een belangrijke rol. De Chinese bussen van Keolis bleken allerlei mankementen te vertonen en rijden nog steeds niet probleemloos rond.

De nieuwe bussen vallen onder het vervoersconcept RRReis, net zoals in de concessie IJssel-Vecht. Naast de nieuwe bussen, zullen vanaf 10 december 2023 zeventien buurtbussen rondrijden en negen eigen Arriva-dieseltreinen. Het traject Zutphen-Oldenzaal is namelijk niet geëlektrificeerd. 

Het vervoersbedrijf kondigde bij de winst van de aanbesteding al aan grootste plannen te hebben. Het doel van Arriva is om de bereikbaarheid binnen de regio te verbeteren door “een betere afstemming tussen bus en trein te bieden”. Twente-ZHO vormde de nog ontbrekende schakel voor Arriva in het oosten. Deze concessie verbindt de overige concessiegebieden van Arriva in Oost-Nederland, te weten Vechtdallijnen en Achterhoek-Rivierenland. Door de winst van het gebied Twente-ZHO sluiten de beide concessiegebieden Achterhoek en Vechtdallijnen naadloos op elkaar aan.

Meer bussen

Maandag presenteerde Arriva haar plannen in Oldenzaal. De huidige dienstregeling van de trein tussen Hengelo en Zutphen wordt uitgebreid: op werkdagen vertrekt de trein straks om 05.45 uur vanuit Hengelo naar Zutphen. Als je van Zutphen richting Goor reist, kun je vanaf december al opstappen om 05.39 uur.

In het busvervoer verandert meer: vanaf Oldenzaal rijdt er straks met lijn 6 twee keer per uur een rechtstreekse bus naar Enschede. Verder krijgen alle wijken in Enschede een rechtstreekse verbinding met het centrum en worden alle Twentse buslijnen beter afgestemd op de tijden van Arriva-bussen die van en naar de Achterhoek rijden. Ook zal er in de lange middagspits vanaf Denekamp ieder kwartier een bus naar Enschede rijden.

Boerman is blij met de plannen van Arriva voor de Twentse concessie. Volgens hem is het zelfs meer dan waar de provincie op hoopte. “Als je ziet hoe het busaanbod in Twente een impuls krijgt en de treinverbinding, Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, stabiel blijft met zelfs een kleine verbetering in de vertrektijden, dan denk ik dat dit optimaal is.”

Twentse groet

Arriva Regiodirecteur Jieskje Hollander is ervan overtuigd dat de nieuwe dienstregeling een succes zal zijn. “Wij zijn een regionale vervoerder, zijn groot, hebben veel ervaring met aanbestedingen en met het invoeren ervan”, zei ze tegenover De Gelderlander. “Wij zorgen voor een soepele en vlekkeloze start.”

Alle 450 Keolis-werknemers worden door Arriva “met open armen ontvangen”, zegt Hollander. “Wij zijn heel blij dat buschauffeurs, machinisten, stewards, service- en veiligheidsmedewerkers en wie dan ook overkomen. De eerste kennismaking staat gepland in mei.”

Op de dag dat Arriva de concessie overneemt, kunnen Twentse reizigers een dagje gratis rijden. Daarnaast worden reizigers vanaf december in het Twents gegroet bij het in- en uitstappen.

De concessie loopt voor een periode van vier jaar, met een optie om het nog een jaar te verlengen en heeft een totale contractwaarde van 300 miljoen euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “Arriva plant ambitieuze dienstregeling in Twente”

Paul Lamote|23.04.23|12:09

De treinreiziger komt er bekaaid af, alle geld gaat naar de bus.