Nieuwe vervoerder concessie West-Brabant moet MaaS-app aanbieden
Het definitieve Programma van Eisen voor de OV-concessie West-Brabant is vastgesteld door Gedeputeerde Staten. In het programma zijn een aantal aanpassingen gedaan, onder meer de vereisten voor lijnen naar de onderwijsinstelling Curio Prinsentuin in Andel. Daarnaast wordt de nieuwe vervoerder verplicht een app/platform aan te bieden voor Mobility as a Service (MaaS). Ook duurzaamheid blijft een belangrijk thema. De nieuwe busconcessie moet de basis vormen voor âhet duurzaamste mobiliteitssysteem van Europaâ.
Het conceptprogramma ontving 184 reacties van gemeenten en anderen belanghebbenden. Ook Reizigersoverleg Brabant en verschillende vervoerders hebben een advies uitgebracht. Alle opmerkingen zijn meegenomen in het definitieve Programma van Eisen. Dat bestaat nu uit een aantal minimumeisen, op die manier krijgen de vervoerders zelf de ruimte en flexibiliteit om zelf met voorstellen voor een beter OV-netwerk te komen.
âWe hebben goed naar alle opmerkingen en adviezen geluisterd”, zegt gedeputeerde Suzanne Otters-Bruijen. “Sommige daarvan hebben we overgenomen, andere niet. Naar de lijnen naar Andel hebben we nog eens goed gekeken en daar een passende oplossing voor gevonden.” In het definitieve programma wordt de toekomstige vervoerder verplicht om in elk geval tot en met 2028 lijnen vanuit de gemeente Drimmelen, de gemeente Dongen en vanaf Kromme Nol naar Curio Prinsentuin in Andel te handhaven.
MaaS-applicatie
De vervoerder moet daarnaast ook een MaaS-app aanbieden waarin de reiziger informatie over het OV en andere vervoersvormen kan ontvangen. De provincie schreef in een eerder document dat zij zoeken naar maatwerk. ‘Daar waar per rit slechts enkele reizigers gebruik maken van het OV, zoeken we naar alternatieven.’ In ieder geval rijdt in de nieuwe concessie in heel West-Brabant een zogenoemde hubtaxi. De taxi is overdag en doordeweeks te reserveren als geen alternatief openbaar vervoer beschikbaar is. De kosten daarvan zullen hetzelfde bedragen als het OV-tarief.
âHet uitgangspunt voor de nieuwe concessie is een toekomstvast netwerk van buslijnen dat wordt uitgebouwd in de tien jaar dat de concessie duurtâ, zegt Otters-Bruijnen. âHet buslijnennet is het belangrijkste onderdeel van gedeelde mobiliteit in de regio, waarop bijvoorbeeld flexvervoer en deelmobiliteit aansluiten zodat er meer mogelijkheden voor de reizigers komen.”
Het aanbieden van deelmobiliteit en flexvervoer is overigens geen onderdeel van de nieuwe busconcessie. De concessiehouder exploiteert het lijngebonden busvervoer. De houder van het flexcontract verricht oproepafhankelijk vervoer van halte naar halte. En kleinschalig personenmobiliteit, waaronder deelmobiliteit wordt op kansrijke plekken gestimuleerd, maar niet gecontracteerd.
Duurzaamheid
Naast de focus op flexvervoer, staat duurzaamheid centraal in het Programma van Eisen. “We vragen van de vervoerder zero-emissie openbaar vervoer”, zegt Otters-Bruijnen. “Zo levert de concessie ook een bijdrage aan het verminderen van de uitstoot van CO2 en stikstof.â De nieuwe busconcessie moet de basis vormen voor âhet duurzaamste mobiliteitssysteem van Europaâ.
Als voorbereiding op de nieuwe concessieperiode heeft de provincie eerder al andere stappen gezet zoals de aankoop van grond nabij het centraal station in Breda. Daar staat in 2025 een nieuw voertuigendepot voor West-Brabant met de mogelijkheid om zero-emissie bussen elektrisch op te laden.
Nu het definitieve Programma van Eisen is vastgesteld, kan de aanbestedingsprocedure van start. Halverwege maart kunnen geĂŻnteresseerde marktpartijen inschrijven en het bestek opvragen. In december wordt bekend wie vanaf juli 2025 de nieuwe vervoerder in West-Brabant is. Met deze nieuwe OV-concessie is 32,55 miljoen euro aan subsidie per jaar mee gemoeid.
Lees ook:
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?