Leefbaar Rotterdam

Nog altijd weinig nachtbussen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht

Bussen komen in de avond aan op Utrecht Centraal. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Bert Spiertz.

De nachtbus bracht voor de coronacrisis mensen na een avond stappen veilig thuis. De coronacrisis is voorbij en de horeca is weer open, maar de nachtbus is nog steeds niet overal terug. Leefbaar Rotterdam vraagt nogmaals aandacht voor het nachtelijk OV. Volgens de politieke partij worden jongeren door het ontbreken van nachtelijk OV gedwongen tot dure taxi, of andere onveilige alternatieven. “Als je niet meer op je eigen benen kan staan, kan je beter in een bus stappen dan een deelscooter besturen”, zegt Leefbaar Rotterdam fractievoorzitter Bart van Drunen.

“We snappen heel goed dat mensen de nachtbus missen, er komen regelmatig vragen over binnen, maar we hebben helaas op dit moment het personeel niet’’, zei RET-woordvoerster Diana van Stijn onlangs tegen OVPro.

Van Drunen wil nu meer aandacht voor de kwestie. “Als je vanuit de kroeg niet meer met de bus naar huis kunt gaan, betekent dat natuurlijk niet dat mensen thuis blijven zitten”, zegt de fractievoorzitter. “Die gaan dan opzoek naar alternatieven.”

Veilige alternatieven zijn voor het uitgaanspubliek vaak onbetaalbaar. Volgens Leefbaar Rotterdam zijn veel jongeren namelijk afhankelijk van een dure taxi. “Zij hebben defacto een soort monopoliepositie verworven in de nachtelijke uren. Wij ontvangen al lange tijd signalen van jongeren over de enorme prijzen die taxi’s vragen voor een rit. Bijvoorbeeld een reis van de Coolsingel naar Vlaardingen-Holy – zo’n 10 kilometer – zou maximaal zo’n 34 euro moeten kosten. Te vaak wordt een bedrag van rond de 70 euro gevraagd”, schrijft de partij.

Dronken in de bus

Als jongeren de taxi niet kunnen betalen levert dat Leefbaar Rotterdam onveilige situaties op. Als je niet naar huis kunt met de bus en de taxi is te duur, dan kiezen mensen voor onveiligere alternatieven. “Dat zet de deur open voor beschonken personen die op deelscooters stappen of zelfs een auto besturen. Als je niet meer op je eigen benen kan staan, kan je beter in een bus stappen dan een deelscooter besturen.”

Om de urgente kwestie kracht bij te zetten, heeft Leefbaar Rotterdam vragen gesteld aan het college van burgermeesters en wethouders (B&W). De partij wil onder meer van het college weten welke inspanningen er momenteel worden verricht, om vervoersdiensten zoals de nachtbus en -metro – al dan niet voor een deel – weer te laten rijden.

Verdwenen nachtbussen

In meerdere steden is het verdwijnen, of eigenlijk het niet terugkeren, van de nachtbussen al langer onderwerp van gesprek. In onder andere Den Haag, Amsterdam en Utrecht rijden minder of geen nachtbussen.

GVB heeft niet voldoende financiële mogelijkheden om de nachtbus in Amsterdam weer te laten rijden, zo bleek uit vragen van de Amsterdamse gemeenteraad. De gemeente wil samen met het GVB en de Vervoerregio plannen maken om de pilot met de nachtmetro een nieuw leven in te blazen. De pilot hield in dat de nachtmetro ’s nachts twee uur langer zou doorrijden tot 2.30 uur, maar deze is uitgesteld door de gevolgen van corona.

In de hoofdstad rijden wel weer enkele nachtbussen. EBS rijdt bijvoorbeeld met een nachtbus naar Purmerend en ook de nachtbussen tussen Amsterdam en Almere rijdt weer.

Syntus, de vervoerder in Utrecht, kampt net als RET met een personeelstekort. De vervoerder beloofde aan de politiek dat de bussen in december 2022 weer zouden rijden. Syntus moest die belofte vorige maand intrekken door het flinke tekort aan chauffeurs, wat nog steeds aanwezig is. De bussen gaan ‘voorlopig’ nog niet rijden, zo verzekert de vervoerder.

Bij de Haagse vervoerder HTM speelt ook het personeelstekort. De nachtbus is ook daar kind van de rekening. “We hebben nog altijd een hoog ziekteverzuim als gevolg van de coronaperiode”, zei een woordvoerder afgelopen zomer. Nog altijd rijden de nachtbussen niet in de politieke hoofdstad.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.