FNV: Qbuzz houdt rapport onveiligheid buslijnen Ter Apel stil
Het rapport van de Arbeidsinspectie (NLA) over onveiligheid op de buslijnen van Qbuzz tussen Emmen en Ter Apel (buslijnen 72 en 73) lijkt volgens FNV in de la te zijn beland bij de regionale vervoerder. De vakbond stuurde het rapport in juli naar de directie. In het rapport staan maatregelen die Qbuzz moet nemen voor 1 december, van die maatregelen is volgens FNV nog niks terecht gekomen.
In het rapport, gedeeld door de vakbond, staan een aantal overtredingen van arbeidsomstandighedenwetgeving door het vervoersbedrijf. Zo schrijft de Arbeidsinspectie onder meer dat de werkinstructies over het omgaan met agressie en geweld niet actueel zijn. Ook worden medewerkers onvoldoende getraind in het voorkomen van en omgaan met agressie en geweld. Een aantal maatregelen moet Qbuzz van de Arbeidsinspectie treffen voor 1 december dit jaar, anderen voor 1 december volgend jaar. De vervoerder wordt opgedragen protocollen op te stellen voor de medewerkers en de medewerkers daarover te informeren.
Chauffeurs op de betrokken lijnen klagen al jaren over geweld en intimidatie tijdens hun werk. Erik Vogel, buschauffeur bij Qbuzz: “Zoals het de laatste jaren ging, kon echt niet meer. Dagelijks ervaarden buschauffeurs intimidatie, dat ging gepaard met scheldpartijen en spugen, tot soms fysiek geweld.” Asielzoekers uit zogeheten veilige landen, die weinig kans maken op een verblijfstatus, zouden weigeren te betalen en met geweld proberen toch de bus in te komen.
Eerder maakte FNV al afspraken met Qbuzz om de veiligheid te verbeteren, maar deze zijn niet genoeg. “Wij krijgen van onze collega’s te horen dat de ingezette maatregelen goed blijken te werken”, zegt Dirk Visser, buschauffeur bij Qbuzz. “Toch zullen er nog een paar extra stappen gemaakt moeten worden om de overlast nog meer te beperken. Uiteindelijk willen we dat alle buschauffeurs weer met veel plezier hun werk kunnen doen op de buslijnen tussen Emmen en Ter Apel.”
Vertrouwen aangetast
“De aanpak van agressie en geweld staat of valt bij erkenning van het probleem”, zegt FNV-bestuurder Edwin Kuiper. “Dit ontbrak bij Qbuzz. Met als gevolg dat de onveilige werksituatie voortduurde en chauffeurs zich vorig jaar genoodzaakt voelden het werk neer te leggen.” De FNV heeft daarop de NLA ingeschakeld. Kuiper: “We wilden niet alleen erkenning van het probleem, maar ook oplossingen voor de lange termijn die zorgen voor voldoende veiligheid.”
FNV heeft niets gehoord over maatregelen, verbeteringen of excuses. “Juist als het om veiligheid gaat heb je een werkgever nodig die de zaken serieus neemt, die achter de werknemers staat”, zegt Kuiper van FNV Streekvervoer. “Het vertrouwen van de chauffeurs in hun werkgever is flink aangetast.”
Qbuzz laat desgevraagd weten dat ze verrast zijn over de uitspraken van FNV. “Omdat onze medewerkersvertegenwoordiging en de FNV het rapport hebben, is het niet stilgehouden. Op alle punten uit het rapport zijn verbeteracties ingezet. Ook dat is bekend. Dus de framing van de FNV klopt niet.”
Om het vertrouwen te herstellen eist de FNV van Qbuzz dat zij erop toe ziet dat de afgesproken maatregelen om de veiligheid te vergroten, waaronder camerabewaking, gerealiseerd worden. “De werkgever moet ook zaken die ze zelf kan oplossen om de veiligheid te vergroten oppakken. Een werkgever is verplicht om te zorgen voor een veilige werkplek.” Daarnaast stelt de FNV dat er bij Qbuzz een cultuurverandering nodig is. “Excuses voor het falen in het verleden is een eerste stap. Niet alleen om aan te geven dat je het in de toekomst anders aan gaat pakken, maar ook om het vertrouwen van buschauffeurs te herstellen”, besluit Kuiper.
Lees ook:
- Staatsecretaris bezoekt buschauffeurs Ter Apel: meer maatregelen nodig
- Chauffeurs blij met verlengde pendelbus tussen Emmen en Ter Apel
- Overlast buslijnen Ter Apel verder aangepakt
- Buschauffeurs Qbuzz in actie tegen overlast buslijnen Ter Apel
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?