Aanbesteding korte concessie Twents OV gestart

Bussen in Enschede

De provincies Overijssel is gestart met de aanbestedingsprocedure voor het busvervoer in de regio Twente en voor de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO). Eind februari liet de provincie al weten de concessieduur voor het openbaar vervoer te bekorten naar maximaal vijf jaar. Vervoerders kunnen tot oktober een bod uitbrengen. De huidige vervoerder is Keolis.

De nieuwe concessie moet in 10 december 2023 ingaan. De looptijd is vier jaar met de optie van een verlenging van een jaar. Overijssel ziet de korte concessie als een overbruggingsperiode. Het is immers niet duidelijk hoe snel de reizigersaantallen zich herstellen na corona.

Tegelijkertijd wil de provincie de komende concessie benutten om echt werk te maken van verduurzaming van het bus- en treinvervoer. Verder overweegt Overijssel in de toekomst aanpassingen te doen in de concessies, bijvoorbeeld door bus- en doelgroepenvervoer binnen één collectieve mobiliteitsconcessie onder te brengen. Zo’n plan vergt wel het nodige overleg met de Twentse gemeenten. De komende concessieperiode zou daarvoor benut kunnen worden.

Gevolgen coronacrisis meegenomen in eisen

Bij het opstellen van het Programma van Eisen is volgens Overijssel rekening gehouden met de gevolgen van de coronacrisis. Zo zijn er plannen voor de OV-concessies gemaakt die het mogelijk moeten maken dat de OV-sector na de coronacrisis weer kan functioneren zonder extra overheidssteun. Structurele maatregelen, zoals mogelijkheden voor het aanpassen van de dienstregeling, zijn verwerkt in de aanbestedingsdocumenten.

Inschrijvers die buiten de boot vallen krijgen een financiële tegemoetkoming, heeft de provincie besloten. Dat bedrag is bedoeld ter compensatie van een deel van hun kosten voor het meedoen aan de aanbesteding.

Lees ook

Korte concessie voor Twents OV moet onzekere periode overbruggen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.