Boete Qbuzz voor vertraagde instroom elektrische bussen
Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft vervoerder Qbuzz in 2020 een boete van 432.000 euro opgelegd omdat een deel van de elektrische bussen later geleverd werd dan afgesproken. Dat blijkt uit het jaarverslag van het OV-bureau. Het OV-bureau Groningen Drenthe kon 2020 wel afsluiten met zwarte cijfers, mede door deze boete.
De concessie Groningen Drenthe startte in december 2019. Qbuzz bestelde de 164 elektrische bussen bij zeven verschillende fabrikanten, waaronder dus van het Franse Heuliez. Een groot deel van deze bussen stroomde pas tussen begin januari tot eind maart 2020 in. Omdat dit later was dan overeengekomen, is de vervoerder beboet. De laatste bussen konden door grenssluitingen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus niet worden geleverd vanuit Frankrijk. Hiermee is rekening gehouden bij het bepalen van de hoogte van de boete.
Opbrengstverantwoordelijkheid bij Qbuzz
De coronacrisis zorgde voor een halvering van het aantal reizigers. Zonder coronasteun kwam de kostendekkingsgraad uit op 38,9 procent, tegenover 49,2 procent in 2019. De reizigersopbrengsten en beschikbaarheidsvergoeding van ruim 12 miljoen euro kwamen vorig jaar bij uitzondering toe aan Qbuzz. Normaal gesproken draagt het OV-bureau Groningen Drenthe de opbrengstverantwoordelijkheid in de concessie, maar vanwege de landelijke afspraken is dit voor 2020 aangepast.
Wel kon het OV-bureau Groningen Drenthe 2020 uiteindelijk afsluiten met een winst van 316.000 euro. Dat is weliswaar 850.000 euro minder dan begroot, maar het zijn zwarte cijfers. Het positieve resultaat is dus onder meer het gevolg van de boete die aan Qbuzz is opgelegd vanwege de verlate levering van de Heuliez-bussen. Ook bracht de coronacrisis een kwart miljoen euro minder aan kosten met zich mee door het niet of minder rijden met de hubtaxi.
Een groot deel van de winst, 144.000 euro, is toegevoegd aan de bestemmingsreserve om in 2021 nadelige effecten van de coronacrisis deels te kunnen opvangen. In deze pot zit nu 2,4 miljoen euro. Dat is bij lange na niet genoeg om het verwachte tekort voor de komende jaren op te vangen. Er wordt rekening gehouden met een financiële opgave van 23,5 miljoen euro tot en met 2025.
Goed verlopen implementatie
De te late levering van de elektrische bussen wordt als een van de aandachtspunten genoemd in de grotendeels goed verlopen implementatie van de nieuwe concessie, schrijft het OV-bureau. De coronacrisis vroeg uiteraard wel om de nodige extra aandacht. Voor 2020 werd ingezet op ruim 300 miljoen reizigerskilometers, maar dat werd de helft. Na de zomer viel op dat vooral scholieren en studenten relatief snel terugkeerden. Het herstel ging met name vlot bij reizigers onder de achttien jaar: driekwart van hen was teruggekeerd op het moment dat de scholen weer dichtgingen.
De impact van de pandemie is ook zichtbaar in de gerealiseerde CO2-uitstoot, die wordt berekend per reizigerskilometer. “Veel reizigerskilometers gedeeld door veel minder reizigers levert een hoger verhoudingsgetal op”, is de uitleg van het OV-bureau. Het streven van 90 procent minder uitstoot ten opzichte van een jaar eerder werd daardoor niet behaald. Toch is er nog altijd 78,6 procent CO2 bespaard, omdat de nieuwe concessie een stuk schoner is. De helft van de bussen is uitstootvrij en de rest rijdt op de duurzame brandstof HVO.
Lees ook:
- OV-bureau Groningen Drenthe: gat van 5 tot 10 miljoen te dichten
- ‘OV wordt efficiënter door meerdere busleveranciers in één concessie’
- ‘Regionale economie krijgt impuls dankzij waterstofbussen’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Wat kunnen zij er aan doen omtrent de te late aflevering ?