Arriva rijdt nu ook in oosten op duurzame brandstof HVO

Bussen Arriva in Zutphen
Foto: Inge

Bussen van Arriva in de concessie Achterhoek Rivierenland rijden sinds kort op de duurzame brandstof Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Daarmee zet de vervoerder ook in het oosten de volgende stap in de transitie naar volledig zero emissievervoer in 2025. Eind dit jaar komen er ook nog tien waterstofbussen bij in de concessie.

Het tanken met HVO levert een CO2-reductie van 90 procent op in vergelijking met het rijden op diesel. Vrijwel alle bussen in het concessiegebied rijden inmiddels volledig op de alternatieve brandstof, die wordt gemaakt van afgewerkte vetten en oliën. De voertuigen zijn te herkennen aan een sticker met speciaal HVO-logo. Alleen in de regio Zutphen rijden enkele bussen voorlopig nog op een combinatie van HVO en diesel, omdat hier nog geen voorziening in de buurt is om HVO te tanken.

Niet onbekend met HVO

Arriva is allesbehalve onbekend met de inzet van HVO. De milieuvriendelijke brandstof wordt al structureel gebruikt in de bussen van de vestiging Oosterwolde in Friesland. Het wordt ook toegepast voor het zogenaamde landside-deel op Schiphol – de pendel en de parkeershuttle – en verwarming van bussen in Limburg. Ook de achttien nieuwe WINK-treinen in Noord-Nederland rijden op HVO; met twee GTW-treinen doet Arriva op dit moment een proef.

Alles bij elkaar verwacht Arriva in 2021 in totaal 5,7 miljoen liter HVO in te zetten. Dit levert een besparing van ruim 18 miljoen kilogram CO2 op ten opzichte van diesel. Arriva heeft zich tot doel gesteld om in 2025 CO2-neutraal te werken. Omdat de meeste uitstoot voortkomt uit het materieel, wordt maximaal ingezet op het opbouwen van ervaring met alternatieve brandstof om uitstoot te reduceren.

Waterstof

Verder neemt Arriva in december tien nieuwe waterstofbussen in gebruik in de Achterhoek en Rivierenland. Dit zijn de eerste waterstofbussen van Arriva in Nederland. De investering is samen met de provincie Gelderland gerealiseerd en ook vanuit het Europese project JIVE2 is subsidie beschikbaar gesteld. De tien waterstofbussen vervangen de huidige en gaan jaarlijks gezamenlijk meer dan 1 miljoen kilometer rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.