‘Snel nieuwe OV-verbinding nodig tussen Amsterdam en Zaanstad’
Er is op korte termijn een alternatieve OV-verbinding nodig om te kunnen voldoen de verwachte reizigersgroei tussen Amsterdam en Zaanstad. De huidige busverbindingen zullen snel tegen hun grenzen aanlopen, is de conclusie van een verkennend onderzoek. Tussen 2026 en 2028 is een alternatief nodig, zoals een tram, metro of innovatieve vorm van busvervoer.
De Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en gemeenten Zaanstad, Purmerend en Amsterdam lieten vorig jaar een probleemanalyse uitvoeren om te achterhalen of de huidige verbindingen tussen Amsterdam, Zaanstad en Purmerend bestand zijn tegen de verwachte reizigersgroei. Het is de bedoeling dat de komende twintig jaar 250.000 nieuwe woningen worden gebouwd in de regio Amsterdam, met als gevolg een toenemende druk op het OV.
Twee keer zoveel reizigers
Het huidige busnetwerk tussen de drie gemeenten functioneert goed volgens de onderzoekers, maar daar zal dus snel verandering in komen. In 2040 moeten tussen Amsterdam en Zaandam uiteindelijk circa 3.000 reizigers per uur kunnen worden vervoerd in de spits, maar de huidige verbindingen bereiken hun grens al bij 1.600 reizigers. Dit maximum wordt door de woningbouw al tussen 2026 en 2028 bereikt, vermoeden de onderzoekers.
“Al op korte termijn [is] een OV-systeemsprong nodig om de groei op te vangen. De opgave is urgent en dient snel te worden opgepakt”, luidt dan ook de conclusie. De provincie, Vervoerregio en gemeenten lieten eind vorig jaar al weten dat alle opties openstaan voor alternatieven: het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, trambus, tram, lightrail maar ook nieuwe busverbindingen.
Oude centrum Purmerend
Tussen Amsterdam en Purmerend, de verbinding langs het Noordhollandsch Kanaal, worden de komende twintig jaar geen capaciteitsproblemen verwacht. De reizigersgroei kan bijvoorbeeld worden opgevangen door meer gelede bussen in te zetten. In de studie wordt wel gewaarschuwd dat het oude centrum van Purmerend niet is ingericht op een toename van het aantal bussen. Dit is bovendien niet in lijn met de ambitie om de binnenstad autoluw te maken, aldus de onderzoekers.
Als volgende stap worden later dit jaar twee vervolgonderzoeken gestart om concrete oplossingen in kaart te brengen voor de knelpunten Amsterdam-Zaanstad en in Purmerend. Omdat in de studie een verband wordt gelegd met de woningbouwopgave in de regio en het stationsgebied in Purmerend, zal hierbij ook het Rijk worden betrokken.
Lees ook: Onderzoek naar beter OV tussen Amsterdam, Zaanstad en Purmerend
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Hoogwaardig OV via rail kan volume, snelheid en comfort verbeteren. Busvervoer, BRT of busbanen zijn substandaard in vergelijking (misschien niet wat de buslobby wil toegeven). Bussen kunnen wel goed metro feed-en tbv voor- en na-transport. Kijk hoe dit is geregeld in New York of andere grote METROpoolregio’s. In Stockholm-regio (vergelijkbaar inwoneraantal) zijn de voorsteden op 30 km afstand verbonden met het centrum
Reizigers moeten goed ge-connect kunnen worden naar de rest van vervoersregio MRA, met aansluiting op bijvoorbeeld toekomstige metrolijn naar Schiphol. En binnen de korst mogelijke tijd op een ander metrostation zijn, zodat door-to-door er een goed alternatief ontstaat tov de auto. Autoloze life-style. Laat de lijn aansluiten om de metro-ring bij Havenstad, zodat daar nog een extra halte gemaakt kan worden. En dan onder Noordzeekanaal door, om A7/A8, A9 en A10 te ontlasten.