Opstartproblemen IJssel-Vecht lijken grotendeels verleden tijd

IJssel-Vecht (foto: Keolis)
Foto Keolis

Het lijkt erop dat er een oplossing is gevonden voor het plotseling stilvallen van de nieuwe elektrische bussen van Keolis in de concessie IJssel-Vecht. Na installatie van nieuwe software in de voertuigen is er geen bus meer stilgevallen als gevolg van een plotseling dalende batterijcapaciteit. Nog niet alle andere opstartproblemen zijn verholpen, maar er is afgelopen weken wel schot in de zaak gekomen.

De meeste aandacht ging uit naar het vinden van een oplossing voor het onverwachts stilvallen van bussen, legt Keolis uit. Dat probleem deed zich meermaals voor in de eerste weken van de nieuwe concessie, die op 13 december 2020 van start ging. De software van de bus en pantograaf communiceerden niet goed met elkaar, waardoor het kon voorkomen dat de buschauffeur een verkeerde ‘state of charge’ zag.

Het lijkt er nu op dat installatie van nieuwe software de oplossing is. Keolis heeft hiermee een test uitgevoerd met vijftien bussen die problemen hadden met de batterijcapaciteit, en die zijn sindsdien niet meer stilgevallen. Daarom is deze software-update doorgevoerd in alle 246 bussen. Vorige week dinsdag was het laatste voertuig aan de beurt en tot nu toe heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Probleem tijdens laden

Keolis maakte eind vorige week wel voor het eerst melding van een ander, minder voorkomend, opstartprobleem. Sinds de start van de concessie is veertig keer een bus stilgevallen doordat bij het laden een onderdeel van de bus onder de pantograaf warm wordt. “Hierdoor treedt een beveiliging in werking, waarbij een microschakelaar ervoor zorgt dat de stroom in de bus wordt onderbroken. In dat geval schakelt de bus volledig uit en valt hij stil”, aldus de vervoerder.

Dit doet zich voornamelijk voor onder de pantograaf op het busstation, waardoor Keolis snel een vervangende bus kan inzetten en reizigers weinig hinder ondervinden. Er wordt al sinds de start van de concessie gezocht naar een oplossing, maar de eerste prioriteit lag bij het verhelpen van de plotseling dalende batterijcapaciteit. Er worden nu test en metingen gedaan tijdens het pantograafladen, om de oorzaak te achterhalen en een oplossing te vinden.

Verbeterstraat

Keolis richtte vorige maand een zogeheten verbeterstraat in, waarin alle 246 bussen van de Chinese fabrikant BYD een complete onderhoudsbeurt krijgen. Ze worden hier tevens nagekeken op alle geconstateerde pijnpunten. De nadruk ligt daarbij op het oplossen van verwarmingsproblemen, telematica-onderdelen en hardware. Inmiddels hebben de eerste achttien bussen deze volledige check-up gehad.

De verbeterstraat wordt momenteel verder geprofessionaliseerd. Het kost nu tijd om met de diverse partijen gezamenlijk tot een gestructureerde werkwijze en routine te komen, maar Keolis gaat ervan uit de check-up hierdoor op korte termijn efficiënter kan worden uitgevoerd. Dat moet ervoor zorgen dat dagelijks een groter aantal bussen onder handen kan worden genomen.

Keolis benadrukte vorige maand dat het in de lijn der verwachting was dat er zich opstartproblemen konden voordoen en dat de concessie zich nog in de beginperiode bevindt. Bovendien duurde de testfase met de nieuwe bussen en laadinfrastructuur korter dan de bedoeling was, in afwachting van het besluit of de vervoerder de noodconcessie mocht rijden. Daardoor was er nog maar één van de vijf weken over om te testen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.