TfL pakt negatieve impact coronacrisis aan met vrije busbanen

Elektrische, BYD, Londen

De Londense transportautoriteit Transport for London (TfL) gaat de uren uitbreiden waarop bepaalde wegen alleen gebruikt mogen worden door de OV-bussen. TfL wil onderzoeken of dit voorkomt dat mensen de auto blijven kiezen boven het OV in de nasleep van de coronacrisis. Wanneer bussen de hele dag over vrije busbanen kunnen rijden, zorgt dat voor een veel aantrekkelijker product.

Er zijn al verschillende wegen in de Britse hoofdstad die tijdens de spitsuren veranderen in vrije busbanen. Als de proef van TfL eind van de zomer ingaat, zullen de wegen echter de hele dag door alleen voor bussen, taxi’s en motoren zijn. Dit moet ervoor zorgen dat bussen minder vast komen te staan in het drukke verkeer, waardoor de reistijden gedurende de dag meer overeenkomen. Dat maakt het reizen in een bus aantrekkelijker voor reizigers, denkt TfL.

Daluren

Bovendien past het uitbreiden van de uren waarin bussen vrij spel hebben op de weg, bij het veranderende reisgedrag. Net als in Nederland adviseren de Britse overheid en de Londense transportautoriteit reizigers om minder tijdens de spitsuren te reizen. Meer spreiding zorgt ervoor dat mensen beter afstand tot elkaar kunnen houden.

Transport for Londen benadrukt dat het voordelig is voor de aanpak van corona, wanneer de dienstregeling meer betrouwbaar is omdat bussen niet meer vast komen te staan. Dit zou namelijk zorgen voor minder drukte bij de bushalte en dus opnieuw minder risico op besmetting. “Deze pandemie heeft veranderd hoe we leven, werken en reizen. Daarom moeten we ons netwerk aanpassen, flexibel zijn en reizigers blijven ondersteunen om veilig en betrouwbaar te reizen”, aldus Claire Mann, directeur Bus Operations bij TfL.

TravelWatch

De proef met de vrije busbanen duurt minimaal zes maanden, waarbij ook reacties worden gevraagd van reizigers, de zakelijke sector en verenigingen die zich bezighouden met toegankelijkheid en inclusie. Bovendien wordt London TravelWatch betrokken, een groepering die al lang pleit voor een uitbreiding van deze uren waarin de wegen alleen toegankelijk zijn voor bussen. “Buspassagiers zullen heel blij zijn met de initiatief om de reistijd te verkorten en de betrouwbaarheid van de dienstregeling te verbeteren”, meent Tim Bellenger, topman bij London TravelWatch.

Deze proef is een van de manieren waarop de Londense regering de stad er bovenop wil helpen na de coronacrisis. De transportautoriteit werkt samen met de overheid aan het Streetspace programma, waarin volop wordt ingezet op lopen en fietsen en op het creëren van een veilig, snel en betrouwbaar OV-systeem. Daarvoor is een bedrag van 55 miljoen pond uitgetrokken. Zelf zorgt Transport for London voor een veilige OV-rit door vaak de voertuigen te reinigen en te desinfecteren en het dragen van mondkapjes. Hier wordt ook streng op gehandhaafd. Al ruim 33.000 mensen zijn tegengehouden voor hun reis en gedwongen een mondkapje te dragen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “TfL pakt negatieve impact coronacrisis aan met vrije busbanen”

Wiebe Goossen|28.07.20|13:34

Hoe sympathiek dit ook mag klinken: wie gáát er eigenlijk over ‘vrije busbanen’: is dat de overheid of de busmaatschappij, in dit geval TfL?