Leusden eist onderzoek naar effecten uitdunning busnetwerk
De gemeente Leusden heeft de provincie Utrecht dringend verzocht om te onderzoeken wat de maatschappelijke gevolgen zijn van het gewijzigde lijnennet. Dit verzoek is een reactie op een evaluatie van vervoerder Syntus over het busvervoer in Leusden. Burgemeester Gerolf Bouwmeester uit in een stevige brief aan de provincie zijn onvrede over deze evaluatie en vraagt de opdrachtgever om een onafhankelijk onderzoek.
Tot onvrede van de gemeente heeft Syntus nauwelijks aandacht gegeven aan de maatschappelijke gevolgen van het schrappen van lijnen. “Het heeft ons verbaasd en verrast dat aan vervoerder Syntus gevraagd is om haar eigen vervoerproduct te evalueren”, stelt Bouwmeester. Daarom wil de gemeente dat er een onafhankelijk onderzoek wordt uitgevoerd, waarbij de maatschappelijke gevolgen van het verdwijnen van de buslijnen ook worden meegenomen. De Utrechtse gedeputeerde Arne Schaddelee heeft inmiddels laten weten een onderzoek uit te gaan voeren naar busvervoer in kleine kernen.
Busvervoer
Het huidige openbaar vervoer in Leusden staat al ter discussie sinds Syntus hier rijdt. Die onvrede richt zich met name op het verdwijnen van buslijn 77. Volgens de gemeente werd die lijn altijd goed gebruikt, maar in december 2016 is die lijn verdwenen. Volgens de gemeente ervaren veel inwoners dit nog steeds als een groot gemis, vooral ouderen en minder-validen die niet naar de bushalte Noorderinslag kunnen wandelen.
Dit bleek niet uit de eigen evaluatie van Syntus – volgens de vervoerder daalt het aantal klantreacties. Maar de burgemeester heeft daarvoor in zijn brief wel een verklaring. “Naarmate de tijd vordert wordt de animo om een onderwerp onder de aandacht te houden immers vanzelf minder. Hieruit mag dus niet zomaar worden afgeleid dat de onvrede over de opgeheven buslijn verdwenen is.”
Groei
De evaluatie van de vervoerder heeft tegelijkertijd uitgewezen dat lijn 17 is gegroeid. Dat verheugt de gemeente, maar het plaatst twijfels bij de oorzaak daarvan. Het is niet gegarandeerd dat dit te wijten is aan de gewijzigde lijnvoering, aangezien het aantal autokilometers van het autoverkeer de laatste jaren ook al fors is toegenomen. De OV-groei zou dus evengoed door een beter economisch klimaat te verklaren kunnen zijn.
Het is daarom aan een onafhankelijk onderzoeksbureau om de klanttevredenheid en de maatschappelijke gevolgen eens goed onder de loep te nemen. Bovendien pleit de burgemeester voor een aanpassing van het busvervoer in Leusden en wil hij dat de provincie bij de voorbereiding voor de nieuwe concessie rekening houdt met een goede toegang tot het OV voor alle inwoners van deze plaats.
Lees ook:
Bussen laten rijden voor twee bejaarden zoals vroeger komt niet meer terug.
een onafhankelijk onderzoek is een redelijk verzoek. De concessieverlener en consessiehouder zullen elkaar niet afvallen
Het is een herkenbaar beeld in NL: kleinere kernen verliezen OV-verbindingen en de resterende middelen worden geconcentreerd in grote projecten zoals Uithoflijn. Verder wil provincie Utrecht nog meer projecten in de stad zoals een 2de IC-station, terwijl het nu nauwelijks het verkeer aankan. Beter is om geen groei van stad en nieuw OV voor komende 5 jaar maar pas op de plaats
IK heb vaker bemerkt dat de provincie te bazig doet en dat de burgers niks te vertellen hebben,ik denk ook wel eens aan de kern Ankeveen dat totaal verstoken is van O.V.,zelfs geen buurtbus;schande gewoon !
De gemeente leusden heeft een bijzondere kijk op deze zaak, volgens mij staan ze alleen, de provincie heeft in 2016 de consessie gegund aan Keolis.
En de provincie wist dus van het verdwijnen van lijn 77.
Lijn 509 (buurtbus)is de vervanger daarvan.
En volgens mij,is ook van belang dat Keolis en zijn voorganger (Connexion) nooit toestemming hebben gekregen meer bussen (nu 2 per uur) over de Rijk van Loenbaan (leusden zuid -N224 )te laten gaan.
Nu willen een goede toegang, klinkt een beetje krom.