Minder werkgelegenheid voor Britse armen door onbetrouwbaar OV

Elektrische, BYD, Londen

Mensen met een laag inkomen willen wel reizen voor een baan, maar krijgen daar in Groot-Brittannië nauwelijks de gelegenheid toe. Het OV is namelijk te duur en te onbetrouwbaar. Personen met een laag inkomen hebben minder vaak een auto, maar kunnen ook geen OV-abonnement betalen vanwege de hoge kosten. Bovendien zouden zij vaak niet worden uitgekozen na sollicitaties, omdat er gevreesd wordt dat deze werknemers vaak te laat komen.  

Dit blijkt uit onderzoek van de Sheffield Hallam University en de University of Sheffield in opdracht van de Joseph Rowntree Foundation. Voor het onderzoek zijn verschillende inwoners van wijken rondom Manchester en Leeds ondervraagd. Hierbij is met name gekeken naar de mogelijkheden voor vervoer van inwoners van de armere wijken.

Onbetrouwbaar OV

Daaruit bleek dat een groot deel van de ondervraagden moeilijkheden ondervindt bij het vinden en behouden van een baan, omdat het openbaar vervoer niet voldoet om dagelijks het woon-werkverkeer af te leggen. Zo blijkt het al ingewikkeld om op tijd bij een sollicitatie te arriveren, vanwege de notoire onbetrouwbare punctualiteit van de bussen in Engeland. Werkgevers zijn zich bewust van de slechte stiptheid en wijzen kandidaten die met het OV moeten reizen daarom af. De werknemers kunnen namelijk niet garanderen dat ze altijd op tijd zijn.

Tegelijkertijd concludeerden de onderzoekers ook dat werkzoekenden zelf mogelijke banen afwijzen omdat de kosten voor het openbaar vervoer te hoog zijn. Reizen met de trein is duur in Groot-Brittannië, waardoor het voor werknemers met een laag inkomen erg veel kan kosten om dagelijks in de trein te moeten stappen. Daar komt nog bij dat de werklocaties voor deze groeperingen lang niet altijd goed bereikbaar zijn met het OV, bijvoorbeeld omdat ze in fabrieken of industriële gebieden moeten zijn waar geen treinen stoppen en minder bussen naartoe rijden.

Buitensluiting

“Fundamentele tekortkomingen in de manier waarop busdiensten worden gereguleerd en gesubsidieerd, sluiten de armsten in de samenleving buiten”, zegt onderzoeker Ed Ferrari tegen de Britse krant The Guardian. “Beleidsmakers moeten investeringen in ons lokale vervoerssysteem zien als een investering in nationale productiviteit en het aanpakken van ongelijkheid.”

De Joseph Rowntree Foundation heeft de Britse overheid gevraagd om het openbaar vervoer opnieuw onder de loep te nemen. “Door het huidige onbetaalbare en onbetrouwbare openbaar vervoer, kunnen mensen hun levensstandaard niet verbeteren”, aldus Brian Robson van de JRF. “Het is nu tijd om ons beleid op het gebied van transport, huisvesting en economie te veranderen, zodat iedereen naar zijn werk kan.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.