Aanbesteding concessie Noord-Holland Noord gestart
De provincie Noord-Holland is gestart met de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord in de periode 2018-2028. Vervoerders die willen meedingen naar deze concessie kunnen aan het einde van dit jaar hun offerte indienen en de provincie kiest in het voorjaar van 2017 de nieuwe concessiehouder. In het definitieve Programma van Eisen (PvE) is in ieder geval opgenomen dat minstens de helft van alle bussen in 2025 op zero emissie rijdt.
De provincie vindt het ook belangrijk dat de reizigers in ieder geval hetzelfde niveau van openbaar vervoer behouden, al worden de inschrijvers wel gestimuleerd om kleinschalige mobiliteitsoplossingen te zoeken voor gebieden waar nog maar weinig vraag is. Voor deze concessie is in totaal jaarlijks 19,1 miljoen euro exploitatie beschikbaar.
Een dergelijk kleinschalig systeem bestaat al binnen deze concessie in de vorm van de Texelhopper. Noord-Holland wil dat dit systeem ook in de nieuwe concessie blijft bestaan, al mag een nieuwe concessiehouder wel verbeteropties aanbieden voor de Texelhopper. Die mogen echter niet leiden tot een hogere exploitatiebijdrage van de provincie en duidelijk een verbetering opleveren. De concessiehouder zal bovendien vanaf 1 januari 2020 volledig verantwoordelijk zijn voor de aansturing van de Texelhopper.
Eisen in het bestek
In het bestek heeft de provincie de minimale eisen opgesteld. De concessiehouder moet snel en vaak vervoer aanbieden op plekken waar veel vraag is, terwijl er juist maatwerk moet worden geboden op plekken waar nauwelijks vraag is. Er moet nieuw en comfortabel materieel aangeschaft worden en de provincie vindt een goede klantenservice erg belangrijk. Een vervoerder moet dus goede dienstverlening, reisinformatie, duidelijke tarieven en interessante marketingsacties kunnen bieden.
Verder is het erg belangrijk dat het openbaar vervoer betrouwbaar wordt uitgevoerd, met een zo hoog mogelijke punctualiteit en zo min mogelijk rituitval en gemiste aansluitingen. De provincie zet in op een grotere tevredenheid in de OV-Klantenbarometer en meer punctualiteit. Overigens staan in het Programma van Eisen de eisen waaraan de vervoerder minimaal moet voldoen. De provincie wil graag dat de vervoerders meer bieden dan in het bestek is opgenomen en hoe beter de bieding, hoe hoger de kans dat de vervoerder deze concessie wint.
Concessiegebied
De concessie betreft het alleenrecht om busvervoer te mogen aanbieden in de gemeentes Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel. De concessie wordt nu nog uitgevoerd door Connexxion.
De provincie heeft het Programma van Eisen definitief gemaakt nadat de reizigersorganisatie Rocov Noord-Holland, de gemeenten in het gebied, de Stadsregio Amsterdam en de provincie Freisland de kans kregen om hun mening te geven over het PvE. Ook inwoners van die provincie zijn uitgenodigd om een mening te geven en die reacties zijn verwerkt in het definitieve PvE.
Lees ook: Helft bussen in Noord-Holland Noord moet in 2025 emissievrij rijden
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?