Slim vervoersmodel verlaagt kosten doelgroepenvervoer
Met een vervoersmodel dat de vervoersstromen van kwetsbare mensen slimmer organiseert kan twintig procent worden bespaard op de kosten van doelgroepenvervoer. Dat meldden de Universiteit Twente en onderzoeksbureau HHM/Timeslab. Dit vervoersmodel is ontwikkeld door wiskundestudente Inge Tensen van de Universiteit Twente.
Doelgroepenvervoer kost ons land jaarlijks een miljard euro. Dit vervoer is er voor mensen die niet in staat zijn gebruik te maken van eigen of het regulier openbaar vervoer. Met het toepassen van het vervoersmodel is een kostenbesparing mogelijk zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
Vervoersmodel
Tensen ontwikkelde het model als afstudeeropdracht bij bureau HHM/Timeslab. Het vervoersmodel maakt gebruik van slimme wiskundige algoritmes en plant flexibeler, realistischer en slimmer dan bestaande planningsmodellen. Uit de eerste toepassingen blijktĀ dat doelmatigheidswinst mogelijk is.
Specifieke wensen en eisen van zowel klant, aanbieder als vervoerder kunnen vooraf in de planning worden meegenomen, waardoor ze niet achteraf handmatig hoeven worden toegevoegd. Het model houdt bovendien rekening met mogelijke vertragingen door bijvoorbeeld verkeershinder. De kans dat mensen te laat aankomen is minimaal.
Planning
Door het meenemen van deze realistische variatie in de reistijden maakt het model volgens Tensen een planning maken die beter aansluit bij de gewenste aankomst- en vertrektijd van de klant.
Ook kunnen nieuwe ritten worden toegevoegd aan een van te voren gemaakte planning. Zo kunnen regelmatig terugkerende en wisselende ritten gecombineerd worden in dezelfde planning. Deze combinatie van flexibiliteit en slimme optimalisatie is uniek voor het doelgroepenvervoer in Nederland.
Vervoersmodel
HHM/Timeslab ziet enorme toepassingsmogelijkheden voor het model. Het past volgens het bureau goed bij de grotere rol die gemeenten kregen bij het vervoer van specifieke doelgroepen. Daarbij wordt gestimuleerd dat ook kwetsbare inwoners zo veel mogelijk gebruik maken van het regulier openbaar vervoer.
Er blijft echter altijd een grote groep kwetsbare mensen die aangewezen blijft op het doelgroepenvervoer. Door dat vervoer slimmer te organiseren, kan Nederland hier volgens bureau HHM/Timeslab jaarlijks tweehonderd miljoen euro op besparen.
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Een groot deel van de gebruikers van het doelgroepen vervoer kan prima met het reguliere busvervoer reizen. Als je kijkt naar de regiotaxi dan wordt die bijna uitsluitend gebuikt door bejaarden met wmo-vergoeding. Zodra bejaarden de regiotaxi geheel of grotendeels zelf moeten betalen (bijv. vanwege een te hoog inkomen) is de regiotaxi plotseling niet meer nodig.