Hybride elektrische bussen van Volvo op lijndienst Stockholm

Volvo Electric Hybrid, bus, lijndienst, Stockholm
Volvo laddhybridbuss pÃ¥ SL:s linje 73 i Stockholm. Ett samverkansprojekt mellan SL/Trafikförvaltningen SLL, Volvo, Vattenfall, ICT Victoria, Keolis, EU och UITP inom ramen för EU:s…

Volvo zet acht hybride elektrische bussen in op lijndienst 73 in Stockholm. Deze lijn gaat door het centrum van de Zweedse hoofdstad. De bussen zijn brandstof-efficiënt, stil en vrijwel emissie-vrij. De hybride bussen gaan de bestaande diesel-voertuigen volledig vervangen.

“Steeds meer steden overwegen elektrische bussen als een goedkope manier om de problemen met de luchtkwaliteit tegen te gaan. Onze oplossing zorgt ervoor dat het milieu verbetert zonder dat daarvoor grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn”, legt Håkan Agnevall, president van Volvo Bus uit. “In Stockholm laten we zien dat dit goed kan in commerciële omstandigheden.”

Snellader

De hybride elektrische bussen rijden volledig elektrisch op zeven van de acht kilometer lange route. Aan het einde van de route zullen de batterijen via een snellader in zes minuten opgeladen worden. Om ervoor te zorgen dat de dienst altijd operationeel blijft, zijn de bussen uitgerust met een range extender op biodiesel.

Dit project duurt dot medio 2016. De verwachting is dat de hybride elektrische bus van Volvo in steeds meer commerciële lijndiensten ingezet worden. Het voertuig wordt ook al sinds december 2014 in Hamburg ingezet. [partner volvo]

Aan het einde van de route zijn de accu’s via een snellader in 6 minuten opgeladen:

Volvo Electric Hybrid, bus, lijndienst, Stockholm, opladen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Hybride elektrische bussen van Volvo op lijndienst Stockholm”

Koen de Boer|24.03.15|13:27

Heb je bronnen om je uitspraken te onderbouwen?

Paul Lamote|22.03.15|14:29

Het blijft bij een eindeloze reeks pilots en projecten maar nergens komt elektrisch vervoer (behalve tram en trolleybus) als serieus alternatief van de grond. Overal technische problemen en torenhoge kosten zodat het na een eerste proef een stille dood sterft.