WIN-WINSITUATIE

Arriva biedt opleiding en werk aan statushouders en mensen met afstand tot arbeidsmarkt

Burgemeester Mark Buijs op bezoek bij het ServiceTeam van Arriva
Burgemeester Mark Buijs bracht begin deze maand een bezoekje aan het ServiceTeam van Arriva. Foto: Arriva

Vervoerder Arriva zet vol in op het oplossen van het personeelstekort. Zo worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door de vervoerder intern begeleid en opgeleid om na een paar maanden aan het werk te gaan voor het bedrijf. Ook statushouders maken deel uit van het Arriva-project.

Jacky den Bol, coördinator bij Arriva, noemt het ServiceTeam een “springplank” voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Met een jobcoach en het UWV zoeken we tijdens hun verblijf bij Arriva uit wat het beste bij hun past.” Volgens Den Bol kan dat zowel een baan binnen of buiten de bedrijvigheid van Arriva zijn.

Burgemeester Mark Buijs (VVD) gaf tijdens zijn bezoek begin deze maand aan onder de indruk te zijn van het wervingstraject van Arriva. “In iedereen zit potentieel en op deze manier halen we dat naar boven.” Volgens Buijs zouden meer bedrijven statushouders en anderen met een afstand tot de arbeidsmarkt “deze mensen kansen moeten bieden”.

Niet alleen statushouders

Arriva beschikt in verschillende regio’s over ServiceTeams. “Niet alleen voor statushouders, maar ook voor langdurig werklozen of mensen die op een andere manier een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren”, aldus Arriva op de website van het bedrijf. “Je werkt in bedrijfskleding, hebt veel contact met collega’s en wordt gezien als een volwaardig medewerker”, aldus Arriva.

Deelnemers aan het ServiceTeam krijgen geen financiële vergoeding voor hun diensten, maar wel een door Arriva betaalde opleiding en de mogelijkheid tot betaald werk na het afronden van de drie tot zes maanden durende cursus. Tijdens het opleidingstraject behouden de cursisten hun eventuele uitkering of studiefinanciering.

Buitenlandse chauffeurs

Om het personeelstekort bij ov-bedrijven op te lossen, kozen andere vervoerders er recentelijk voor om Engelssprekende chauffeurs toe te laten op de bus. Eigenlijk is op bestuurlijk niveau vastgelegd dat chauffeurs de Nederlandse taal dienen te spreken, maar omdat het tekort dermate nijpend is, knijpen de provincies op dit moment een oogje dicht.

De Amsterdamse vervoerder GVB maakte onlangs bekend te gaan werken met Engelssprekende chauffeurs op de bus. Ook Qbuzz is een samenwerking gestart met een wervingsbureau voor arbeidsmigranten en haalt momenteel chauffeurs uit Polen. Busvervoerder Hermes biedt studenten een bijbaan als buschauffeur aan en Arriva hoopt, naast het opleiden van mensen voor het ServiceTeam, in Limburg met de provincie aldaar tot overeenstemming te komen om buschauffeurs uit Kroatië te werven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl