Arnhem test vrij spel voor trolleybussen met dynamische busbaan
De gemeente Arnhem is dinsdag een proef begonnen waarbij de kenmerkende trolleybussen ruimer baan krijgen. De proef wordt gehouden op een deel van de Batavierenweg in Arnhem-Zuid. Tegelijkertijd wordt van de Eldenseweg tot aan de Hollandweg geëxperimenteerd met het reserveren van één van de twee huidige wegen voor bussen, taxi’s en hulpdiensten. De proef duurt veertien weken, daarna zal de gemeente de resultaten analyseren.
Met de proef wil de gemeente Arnhem testen of de bus en het wegverkeer van elkaar gescheiden kunnen worden. De Gelderlander meldt dat de rechterrijbaan tijdens de proef zal functioneren als een zogeheten dynamische busbaan.
Tweede rijbaan openstellen
De tweede rijbaan blijft open voor auto’s, maar de maximumsnelheid gaat naar 50 kilometer per uur. Dat is in de huidige situatie met twee gemengde wegen nog 70 kilometer per uur. Tijdens de proef wordt er gekeken welk effect de nieuwe busbaan op het overige wegverkeer heeft.
Wanneer het erg druk is, bijvoorbeeld tijdens de spits, kan de gemeente ervoor kiezen om de tweede rijbaan open te stellen voor regulier verkeer. Daar komt ook term dynamische busbaan vandaan. De Batavierenbaan wordt met een camera in de gaten gehouden. Lichtborden geven aan of de spitsstrook gebruikt mag worden of niet.
De gemeente verwacht dat de busbaan nauwelijks nodig zal zijn als extra rijbaan. De Batavierenweg richting voetbalstadion GelreDome en het centrum verandert niet tijdens de proef. Deze weg blijft tweebaans en ook de maximumsnelheid van 70 kilometer per uur blijft op deze weg gehandhaafd.
De proef met de dynamische busbaan wordt na veertien weken geëvalueerd. Na de proef zal de weg weer worden ingericht volgens de oude situatie.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?