Één maand voor deadline

Friesland akkoord met aankoop dieselbussen Qbuzz vanwege netcongestie

Een Q-linerbus stopt bij een bushalte in Lemmer, Friesland
Een Q-linerbus stopt bij een bushalte in Lemmer, Friesland Shutterstock, Henk Vrieselaar

Het provinciebestuur van Friesland vindt het niet erg dat vervoerder Qbuzz in december 2024 nieuwe dieselbussen gaat gebruiken. Vanaf januari 2025 mogen alleen nog bussen zonder uitstoot in gebruik worden genomen. De dieselbussen mogen maximaal vijf jaar rijden, want vanaf 2030 mag geen enkele bus nog broeikasgassen uitstoten.

De fractie van GrienLinks had het dagelijks bestuur van de provincie vragen gesteld over de dieselbussen. De partij vindt het namelijk niet samengaan met de doelen voor schoner openbaar vervoer. De concessie van Qbuzz begint in december van dit jaar en de vervoerder gebruikt die ene maand om meerdere dieselbussen in gebruik te nemen, wat daarna dus niet meer mag. Qbuzz verzorgt tot zeker 2034 het busvervoer in Friesland.

Het college van Gedeputeerde Staten denkt dat de dieselbussen geen probleem zijn voor de uitstootdoelen. Het doel om in 2030 “zero emissie” te rijden, blijft staan, aldus het college in antwoorden op de vragen van GrienLinks.

Netcongestie

Volgens het college zijn de dieselbussen nog nodig, omdat er niet genoeg oplaadruimte is om met alleen elektrische bussen te rijden. Dat komt door het overvolle stroomnet, de zogeheten netcongestie. Meerdere vervoerders hebben bij de aanbesteding aangegeven dat “volledig zero emissie rijden vanaf de start” niet mogelijk is, schrijft het college. De dieselbussen zijn volgens de provincie nodig om direct betrouwbaar busvervoer te hebben in december 2024.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl / ANP