HOV Maastunnel

Rotterdam is snelle busverbinding tussen centrum en Zuid rijker

HOV Maastunnel
De snelle HOV-lijn rijdt in iets meer dan een kwartier van Rotterdam Centraal Station naar Zuidplein. Kenneth Steffers / Mobiliteit.nl

Rotterdam is een snelle busverbinding tussen het stadscentrum en winkelcentrum Zuidplein rijker. Maandagochtend werd de vernieuwde buslijn 44 (HOV Maastunnel) officieel in gebruik genomen, Voortaan rijdt de bus zes keer per uur binnen zeventien minuten van Rotterdam Centraal naar Zuidplein en vice versa.

Rotterdam-Zuid, ooit een geïsoleerd stadsdeel aan ‘de andere kant van de Maas’, heeft de afgelopen decennia steeds betere verbindingen met het stadshart van Rotterdam gekregen. Zo is het mogelijk om met de bus via de Willemsbrug te reizen, met de tram over de Erasmusbrug en natuurlijk met het uitgebreide metronetwerk. Maandag is daar een nieuwe HOV-verbinding tussen Rotterdam Centraal Station via de Maastunnel naar Zuidplein bij gekomen.

Van a naar b in een kwartier

Het gaat om buslijn 44. Die maakte al ritten tussen Rotterdam-Noord en Zuid, maar deed er voorheen een stuk langer over om de eindhalte te bereiken. Vanaf nu rijdt de bus niet meer door de wijk Carnisse, maar over een speciaal aangelegde busbaan op de Carnissesingel, aan de rand van de wijk. Door de aangepaste route duurt het voortaan slechts een kwartiertje om met de lijn van a naar b te reizen.

Bezoekers van het Erasmus MC stappen voortaan voor de ingang van het ziekenhuis uit. Het ziekenhuis is met de omgebouwde lijn in dertien minuten te bereiken vanaf Zuidplein en in zeven minuten vanaf Rotterdam Centraal. “Deze snelle verbinding is voor de verpleegster die straks binnen tien minuten bij haar werk is en voor de student uit Oud-Charlois die straks twee keer zo snel op de campus van de Hogeschool van Rotterdam is”, zegt de Rotterdamse mobiliteitswethouder Vincent Karremans tijdens de eerste busrit van de vernieuwde lijn.

Karremans vervolgt: “Jarenlang is door mensen op het stadhuis, bij de MRDH en bij de RET keihard aan de buslijn gewerkt. Er is flink wat geld geïnvesteerd door de gemeente en RET. Het is wel goed om daar even bij stil te staan.”

HOV Maastunnel
Wethouder Vincent Karremans, de Rijswijkse wethouder Armand van de Laar en RET-directeur Linda Boot brengen symbolisch een markering aan voor de snelle buslijn. Foto: Kenneth Steffers / Mobiliteit.nl.

HOV Maastunnel

De busverbinding, die de naam HOV Maastunnel draagt, heeft als opstappunt de Conradstraat naast Rotterdam Centraal Station. De bus stopt vervolgens bij de haltes Henegouwerplein, Tiendplein en Dijkzigt (Erasmus MC) om vervolgens via de Maastunnel te stoppen op de Katendrechtse Lagedijk, Gruttostraat, Wielewaalstraat, Carnissesingel en Zuidplein.

De HOV Maastunnel is volgens vervoerder RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) de eerste stap in het realiseren van een hoogwaardige ov-as aan de zuidkant van Rotterdam, waar uiteindelijk ook het Stadionpark, de nog te bouwen nieuwe stadsbrug en de Kralingse Zoom onderdeel van zullen uitmaken.

Vervangende buurtbus

“Degene die het dossier gevolgd hebben weten ook dat dit dossier natuurlijk helemaal zonder discussie of politieke controverse er doorheen is gekomen. Dat is uniek voor een project”, zegt wethouder Karremans sarcastisch, doelend op de felle kritiek die de vernieuwde buslijn op voorhand kreeg omdat er in de wijk Carnisse een aantal bushaltes zijn komen te vervallen.

Doordat de bus voortaan een snellere route rijdt via de Carnisselaan, vervallen de haltes Utenhagestraat, Amelandseplein en Markerstraat. Een aantal haltes wordt vervangen door een halte voor een andere buslijn. Langs de andere haltes rijdt buurtbus 567 als vervanging. Belangrijke plekken, zoals Stichting KOCO en de huisartsenpraktijk Carnissehuis, blijven volgens de RET en gemeente Rotterdam goed bereikbaar met de buurtbus.

De buurtbus rijdt wel maar eens per uur op maandag tot zaterdag tussen negen uur in de ochtend en vijf uur in de middag. In de bus is plaats voor maximaal acht passagiers. “Die verschraling vind ik dan alleen wel jammer, tegenover zo’n mooie snelle lijn”, vult gemeenteraadslid Marvin Biljoen (GroenLinks) aan, die als fervent ov-gebruiker deze ochtend de eerste rit van de HOV Maastunnel meepikt. “De snelle verbinding is een toevoeging voor het Rotterdamse ov-netwerk, maar haltes die midden in een wijk gelegen zijn opheffen is misschien niet de beste oplossing.”

Karremans voegt nog toe dat discussies en soms ook teleurstellingen horen bij “een veranderende, een verdichtende stad”. Volgens Karremans krijgt de stad steeds meer te maken met uitdagingen om alles binnen dezelfde vierkante meters in te passen. “Dat geldt voor bushaltes, maar ook voor het inpassen van ov-lijnen zoals deze.”

HOV Maastunnel
Met (duurzame) graffiti zijn de looproutes naar de bushaltes voor de buslijn 44 gemarkeerd. Foto: Kenneth Steffers / Mobiliteit.nl.

Zes miljoen euro

In de realisatie van HOV Maastunnel is door het Rijk, de gemeente Rotterdam en de MRDH een slordige 6 miljoen euro geïnvesteerd. De nieuwe lijn krijgt een hoge frequentie: overdag iedere tien minuten, in het weekeinde en in de vroege avond ieder kwartier. ‘s Avonds laat rijdt de bus één keer per halfuur.

De bus rijdt nu nog zes keer per uur, maar de RET en de MRDH hebben de lijn bovenaan de prioriteitenlijst gezet. Als de capaciteitsproblemen met de personele bezetting zijn opgelost, dan zal de bus acht keer per uur gaan rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl