Faillissement dreigt

Noodlijdend Van Hool praat met VDL over doorstart, maar tijd dringt

Van Hool
Het is bijna onvermijdelijk dat Van Hool failliet gaat, maar nog niet vandaag. Jonas Roosens / ANP

De Belgische busbouwer Van Hool zegt te werken aan een doorstart van het bedrijf. Om die reden wil Marc Zwaaneveld, crisismanager bij Van Hool, vooralsnog geen faillissement aanvragen voor het noodlijdende bedrijf. Zwaaneveld zegt nog in gesprek te zijn met drie partijen, waaronder busbouwer VDL uit Eindhoven. 

“Ik blijf volop werken in de spirit van het transformatieplan, in welke vorm dan ook”, zegt Marc Zwaaneveld, co-ceo bij Van Hool, in een reactie tegenover de Belgische krant De Standaard. Voor Zwaaneveld blijft zondag 31 maart de datum waarop de knoop juridisch moet worden doorgehakt.

Busbouwer VDL, die momenteel ook al bussen bouwt in het Belgische Roeselare bij het voormalige bedrijf Jonckheere, zou in de race zijn om Van Hool te redden. VDL wil tegenover OVPro niet reageren op de berichtgeving dat er gesprekken gaande zijn met Van Hool. “Wij doen nooit uitspraken over dit soort zaken en in dit geval dus ook niet”, aldus een woordvoerder van VDL.

Beste papieren

Naast VDL is Zwaaneveld nog in gesprek met de West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey. Volgens de VRT heeft VDL echter de beste papieren van de twee. “Een bestaande busbouwer als VDL kan heel wat schaalvoordelen bekomen door Van Hool in te passen – denk aan betere aankoopvoorwaarden van leveranciers, of ook de infrastructuur en hoofdkantoor samenvoegen”, aldus de Vlaamse omroep.

VDL heeft achter de komma dus meer te bieden dan Dumarey, hoewel Dumarey een gevoelige troef in handen heeft door te stellen dat hij een maximum aantal banen wil redden. Een rechtbank die zo’n overdracht moet goedkeuren, zal daar ook naar kijken.

Ruziënde familie Van Hool

Een ruzie binnen de familie Van Hool maakt de schrijnende situatie er niet beter op. Een erfeniskwestie, dat al decennia lang speelt, steekt momenteel de kop weer op. Na het overlijden van oprichter Bernard van Hool in 1974, heeft hij zijn aandelen verdeeld over zijn acht zonen. Zijn twee dochters werden echter buitengesloten.

Toen drie van de zonen zich uit het bedrijf lieten kopen, probeerden de twee dochters hun gelijk te halen bij de rechter voor een financiële compensatie. Vandaag de dag loopt het getouwtrek om het geld nog steeds, iets wat het financieel noodlijdende Van Hool er nu absoluut niet bij kan hebben.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl