D-praktijkexamen

CBR schiet ov-bedrijven te hulp met extra examenplekken buschauffeurs

Buschauffeur. Shutterstock, Vendaval

Het CBR reserveert extra capaciteit voor het D-praktijkexamen voor het opleiden van buschauffeurs in het openbaar vervoer. Dit vanwege tekorten aan ‘goed opgeleide chauffeurs’ bij busvervoerders, zo schrijft de organisatie in een brief aan ov-opleiders.

Transdev, HTM, Keolis, Qbuzz, GVB, RET, EBS en Arriva hebben volgens het CBR laten weten een tekort aan beschikbare chauffeurs te hebben. Het bureau zegt de de behoefte aan meer goed opgeleide chauffeurs te herkennen en daarom specifieke capaciteit beschikbaar te stellen. “Op deze manier streven wij ernaar om de examinering optimaal te laten aansluiten op de werving-, selectie- en opleidingsactiviteiten van de ov-bedrijven en andere opleiders voor buschauffeurs in het openbaar vervoer”, is te lezen in de brief.

Speciale capaciteit

Voor ov-bedrijven gaat het boeken van de speciale capaciteit in per maart 2024 voor de periode juli-augustus van dit jaar en eindigt het met de toekenning voor de periode juli/augustus 2025. Om van deze extra plekken gebruik te maken, moeten de bedrijven en opleiders aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet er een unieke inschrijving zijn als opleider bij het CBR en mag de toegekende capaciteit alleen voor categorie D ten behoeve van openbaar vervoer worden gebruikt.

Verder houdt het ov-bedrijf de regie over de benodigde aantallen examens bij de uitvraag die het CBR doet, ook als de capaciteit via een opleider wordt aangevraagd. Om verspilling tegen te gaan is het daarnaast toegestaan om met andere ov-bedrijven en opleiders capaciteit uit te wisselen. Het doorvoeren van de juiste administratie en de financiële verplichting blijft wel van toepassing voor de opleider die de capaciteit heeft gekocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Else Van Andel

Bron: RijschoolPro