'TOT 2040 CAPACITEIT'

Duizenden nieuwe fietsparkeerplaatsen bij station Lelystad

Station Lelystad Centrum
Een impressie van het vernieuwde station Lelystad Centrum met de lichte en toegankelijke fietsenstallingen. Gemeente Lelystad

Station Lelystad Centrum gaat ruimte bieden aan duizenden fietsen. Het verouderde station uit 1988 ondergaat momenteel een stapsgewijze metamorfose, waarbij er ook rekening wordt gehouden met het toenemende aantal reizigers van en naar de hoofdstad van Flevoland. De capaciteit van de nieuwe fietsenstallingen zou tot aan 2040 genoeg moeten zijn.

Aan de noord- en zuidzijde van het station worden twee stallingen gebouwd. Op de straat bij de Botter komt ook nog een plek om de fiets te stallen. In totaal moeten er 3.160 fietsparkeerplaatsen verrijzen in de stationszone van Lelystad.

Sociale veiligheid

Vanaf de twee nieuwe stallingen, die volgend jaar moeten verrijzen op het station, hebben reizigers straks direct toegang tot de stationshal. Het ontwerp voor de nog te bouwen fietsenstallingen is licht en transparant en moet de sociale veiligheid op het station verbeteren.

In het recente verleden was de veiligheid op het station nog weleens onderwerp van discussie. Zo besloot de NS, in samenspraak met de gemeente Lelystad, een jaar geleden om twee ingangen van het station definitief te sluiten. Het ging daarbij om de ingangen in de onderdoorgang, die door reizigers weinig worden gebruikt vanwege overlast door personen die hangen voor de deuren.

Kostenplaatje

Volgens Omroep Flevoland is het nog niet bekend of de stallingen ook bemenst gaan worden. De gemeente zou dat graag willen en is daarover in gesprek met de NS. De kosten van een bemande fietsenstalling moeten wel dekkend zijn. Een bemande fietsenstalling kost zo’n 200.000 euro per jaar, tegenover 10.000 euro voor een onbemande stalling.

Spoorbeheerder ProRail berekende eerder dat het aantal reizigers die gebruik maken van station Lelystad Centrum de komende jaren flink zal stijgen. In 2030 zijn er 2.680 plekken nodig. Omstreeks 2040 zal dat aantal volgens de prognose van ProRail oplopen naar 3.200. Met het realiseren van 3.160 fietsplekken zal het stationsgebied van Lelystad voorlopig niet tegen een stallingsprobleem aanlopen.

Station Lelystad Centrum

Vorig jaar stemde de gemeenteraad van Lelystad – na jarenlang gesteggel – in met een transformatie van het station en het stationsgebied. De verouderde infrastructuur van de spoorzone gaat de komende jaren flink op de schop. Zo wordt er een drukke weg afgesloten, wordt er meer ruimte gecreëerd voor voetgangers en wordt er een standplaats voor taxi’s aangelegd.

Ook het eilandbusstation, dat aan dezelfde kant van het station komt, is definitief opgenomen in het ontwerpbesluit voor station Lelystad Centrum. Het nieuwe busstation bevat tien halteplaatsen op één eiland. Daarnaast komen op het eiland komen drie grote Abri’s om te schuilen voor wind en regen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl