Busvervoer

Zaanstreek-Waterland wil duidelijkheid over verbinding met Amsterdam

Zaanstreek-Waterland
Adviescommissie roept Vervoersregio Amsterdam op de rechtstreekse buslijnen naar Amsterdam CS in stand te houden. Martyn Jandula / Shutterstock

De rechtstreekse buslijnen vanuit Zaanstreek-Waterland naar Amsterdam Centraal Station moeten behouden blijven, stelt de adviescommissie van de Noord-Hollandse regio. De Vervoersregio Amsterdam had adviescommissie Zaanstreek-Waterland gevraagd om advies over het Programma van Eisen (PvE) voor de nieuwe concessie. 

De regio Zaanstreek-Waterland schrijft in een onderbouwing over het ontwerp voor de concessie Amsterdam 2025 dat een goede bereikbaarheid van de regio Amsterdam belangrijk is voor de regio. “Veel inwoners uit onze regio reizen van en naar Amsterdam om ter werken, studie te volgen of om daar via de metro of trein verder te reizen naar een andere plek van bestemming”, aldus de adviescommissie.

De commissie merkt daarbij op dat in het PvE-ontwerp nog niet duidelijk wordt gesteld dat de Vervoersregio Amsterdam de huidige rechtstreekse busverbindingen vanuit Zaanstreek-Waterland met station Amsterdam Centraal in stand wil houden zoals het in de huidige concessie is geregeld. “Een belangrijk aandachtspunt waar wij aandacht voor vragen”, stelt de commissie. “We willen dat de minimale bediening zoals nu gereden wordt ook in de toekomst gehandhaafd blijft.”

De onlangs gestarte concessie Zaanstreek-Waterland van EBS maakt volgens de commissie des te meer duidelijk dat personeel een serieus vraagstuk is. De commissie wil van de Vervoerregio weten of er op voorhand is nagedacht om in de nieuwe concessie niet tegen dezelfde problemen aan te lopen als het gaat om het personeelsvraagstuk.

In hoofdlijnen positief

Zaanstreek-Waterland zegt op hoofdlijnen positief te zijn over het ontwerp Programma van Eisen. “Het richt zich niet alleen op een robuust en toekomstvast ov-netwerk, maar geeft ook invulling aan haar sociale en maatschappelijke functie”, schrijft de adviescommissie, die aansluit op de ambitie van de Vervoerregio om in de nieuwe concessie volledig over te rijden met zero-emissievoertuigen.

De adviescommissie concludeert dat de ontsluiting van Amsterdam Noord voor zowel woon- als werkverkeer momenteel op orde is. “Een groot deel van de bussen uit ons concessiegebied rijdt naar Amsterdam Noord en takt daar aan op het metronetwerk van Amsterdam. Juist daarom is een goede aansluiting en doorstroom van de reizigers hier voor ons van belang.”

Volgens de commissie is met name de hoge frequentie van de Noord-Zuidlijn en de eind en begintijden van de aansluitende lijnen – zoals busstation Noord – een belangrijk uitgangspunt voor een goede verbinding tussen de regio en Amsterdam. De commissie voegt daar aan toe dat alle vervoerders in de Vervoerregio Amsterdam elkaars lijnen en aansluitingen op elkaar moeten afstemmen.

Toegangspoort naar Amsterdam

Zaanstreek-Waterland zegt verder het met de Vervoersregio eens te zijn dat reizigers moeten worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van de stations Zuid, Bijlmer, Amstel en Sloterdijk als toegangspoort naar Amsterdam. “Sloterdijk is een belangrijk station voor onze regio om verder te reizen. De visie op fijnmazigheid kunnen we eveneens beamen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl