Levering elektrische Mercedes-Benz eCitaro G’s is Belgische en wereldprimeur
Multiobus uit het Belgische Tienen nam onlangs de eerste twee Mercedes-Benz eCitaro G-bussen in gebruik. De twee nieuwe elektrische, gelede bussen maken deel uit van een bestelling van tien lijnbussen, maar zijn tegelijk ook de eerste Mercedes-Benz bussen van dit type die in België geleverd worden.
De bestelling volgt op een zware en verwoestende brand die Multiobus in oktober vorig jaar trof. Nu toont het bedrijf dat het opnieuw resoluut wil gaan voor een geëlektrificeerde toekomst. Een evolutie waarin Multiobus ook duidelijk ondersteund wordt door Daimler Truck Financial Services (DTFS), dat voor beide voertuigen een leasingcontract op tien jaar aanbiedt. Meteen de eerste twee leasingcontracten van DTFS voor een eCitaro G wereldwijd.
Multiobus is een groep van KMO’s (kleine, middelgrote en micro-ondernemingen) die in Vlaams-Brabant actief is in het streekvervoer en via deze bedrijven ook al jaren bussen van Mercedes-Benz inzet. De groep wordt gevormd door de autobusbedrijven P. Van Mullem, Van Mullem & Zonen, De Vlinder en Demerstee Het laatste bedrijf is meer actief in het toerismevervoer, terwijl de eerste drie ondernemingen zich vooral toeleggen op openbaar vervoer voor De Lijn in de driehoek Leuven-Diest-Tienen. De vier afzonderlijke bedrijven besloten in 2016 samen te gaan in de groep Multiobus.
Multilobus beschikt sindsdien over vijf stelplaatsen en exploiteert in totaal een honderdtal lijnbussen. Daarnaast rijden een vijftal bussen in het leerlingenvervoer, terwijl vijf andere actief zijn in het personeelsvervoer. De vloot wordt afgerond met een zevental touringcars. Daimler Buses is vandaag goed voor zowat 50 procent van de vloot. “Standaardiseren zal de toekomst worden, vandaar dat het belangrijk is te kiezen voor een gedegen partner die ook een uitstekende technische dienst aanbiedt. Daimler Buses is zo een gedegen partner voor ons”, zegt Olivier Van Mullem, gedelegeerd bestuurder van Multiobus, die de groep leidt samen met zijn collega Jo Van Pee.
Vergroening wagenpark
Multiobus werkt al een aantal jaren actief aan de vergroening van de vloot. “Wij zetten sinds 2018 in op elektrificatie en hadden hiervoor ook een welomlijnd plan. De zware brand van oktober vorig jaar betekende uiteraard een fikse streep door de rekening. Toen gingen 22 bussen in vlammen op nadat brand uitbrak in een gesloten loods. Jammer genoeg verloren we toen ook 13 elektrische bussen. Wij waren goed op weg om de doelstelling van 50 procent elektrische bussen voor De Lijn te halen tegen de deadline van 1 juli 2025”, zegt Olivier Van Mullem.
Toch bleef Multiobus niet bij de pakken zitten, want mede dankzij steun van collega’s en van de invoerders, konden de busdiensten opvallend snel hervat worden. “Er kwam best wat kunst- en vliegwerk bij kijken, maar inmiddels zijn we vier maanden later en komen wij opnieuw op kruissnelheid wat die elektrificatie betreft. Net voor de brand, tijdens Busworld hadden wij al een aantal nieuwe bussen besteld en in combinatie met de tweedehands Citaro’s die wij in Duitsland vonden, hielp dit ons een hele stap vooruit”, benadrukt Van Mullem.
Multiobus heeft intussen van de nood een opportuniteit gemaakt, en zet wat ze leerde uit het inferno in bij de bouw van de nieuwe infrastructuur. “Wij hebben dingen geleerd over brandpreventie in stelplaatsen. Zo zullen wij voortaan voor een open loods kiezen, omdat de hitte-opbouw in gesloten loodsen bij een brand te groot wordt, waardoor de schade doorgaans veel groter is. Waar mogelijk zullen wij compartimenteren. Een andere les die wij konden trekken, is dat een goede datacollectie van gegevens met betrekking tot de gebouwen, voertuigen en infrastructuur nuttig is om feiten en gebeurtenissen te reconstrueren”, zegt Van Mullem.
Geen eindig verhaal
De komst van twee nieuwe eCitaro’s betekent meteen ook een Belgische primeur. Zij zullen in eerste instantie vooral ingezet worden op de lijn Tienen – Sint-Truiden. Een veel gebruikte lijn, waarop de eCitaro G met zijn ruimte voor tot 115 personen het verschil kan maken. “Tienen – Sint-Truiden is een lijn waarop veel gelede bussen gebruikt worden. Al moet ik er meteen aan toevoegen dat er bij Multiobus heel veel gemixt gereden wordt en gelede en gewone bussen vaak door elkaar ingezet worden”, zegt Van Mullem.
De tekst loopt door onder de foto.
De gelede eCitaro G’s zullen ook vaak in het weekend ingezet worden. Dan rijden zij wat langer dan in de week, omdat gelede bussen op weekdagen vooral als spitsbussen gebruikt worden. “Toch opteren wij ervoor de eCitaro G niet meteen op de zwaarste lijnen in te zetten. Wij moeten uiteraard rekening houden met de autonomie van de voertuigen. Al blijkt dat die autonomie toch ook erg chauffeur gebonden is. Het is wel al duidelijk dat elektrische lijnbussen perfect in de exploitatie van onze buslijnen ingepast kunnen worden, al worden wij momenteel nog enigszins afgeremd door onze eerder beperkte laadinfrastructuur, omdat die bij de brand ook grotendeels vernield werd”, aldus de bedrijfsleider.
Naast de twee eCitaro G’s, zal Multiobus in de komende weken en maanden nog acht gewone eCitaro’s in gebruik nemen. Het brengt het bedrijf uit Tienen opnieuw op elektrische kruissnelheid. Die elektrificatie is voor Multiobus trouwens geen eindig verhaal. “De eis van 50 procent elektrische voertuigen tegen midden 2025 vanwege De Lijn is uiteraard ons eerste doel, maar daarnaast geloven wij ook echt in elektrische lijnbussen als milieuvriendelijk alternatief in een performant openbaar vervoer”, verduidelijkt Van Mullem.
Positief onthaald
De eCitaro G werd door de chauffeurs van Multiobus trouwens zeer positief onthaald. De chauffeurspost krijgt immers alle lof. Vooral het feit dat de hele stuurpost er heel degelijk uitziet, de bus niet rammelt en goed reageert komen als positieve punten naar voor. “Wij hebben er ook bewust voor gekozen onze bussen goed uit te rusten. Camera’s in plaats van spiegels, omdat dat volgens ons toch een evolutie in de goede richting is die zal blijven. Veiligheid is voor ons trouwens erg belangrijk. Zowel voor de chauffeurs als voor de passagiers”, vervolgt Van Mullem.
Een mooi voorbeeld daarvan is de keuze voor de aandrijving van zowel de middenas als de achteras. In combinatie met ATC, de unieke knikbeveiliging van Mercedes-Benz, zorgt die immers voor meer stabiliteit en ook meer comfort voor de reizigers die achteraan in de bus zitten.
Vlotte financiering
Daimler Truck Financial Services (DTFS) stond in voor de financiering van de twee éCitaro G. “Een samenwerking die bijzonder vlot verliep en die resulteerde in een financiering over een periode van tien jaar. Vooral het feit dat DTFS dit volledig digitaal regelde, vond ik een echt pluspunt en het betekende in de praktijk dat alles op amper twee weken in kannen en kruiken was. Je mag dus met recht en reden stellen dat de driehoek Multiobus, Daimler Buses en DTFS echt wel werkt”, concludeert Van Mullem, die na enkele moeilijke maanden de toekomst opnieuw met de glimlach tegemoet ziet.