HWGO

Hogere eisen tegen dezelfde subsidie bij ov-aanbesteding Hoeksche Waard

Connexxion
Connexxion is nog tot halverwege december 2025 de vervoerder van de HWGO-lijn in Zuid-Holland. Dutchmen Photography / Shutterstock

Vervoerders kunnen sinds deze week bieden op de aanbesteding voor het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO). Deze concessie is nog tot december 2025 in handen van Connexxion. De provincie Zuid-Holland, de concessieverlener, wil dat de toekomstige vervoerder grote plaatsen en kleine kernen beter met elkaar gaat verbinden. Uitdaging is dat het bijbehorende subsidiebedrag niet toeneemt.

Op de website van de provincie Zuid-Holland worden de plannen voor de aanbesteding, waarvan de waarde geraamd wordt op 500 miljoen euro, alvast uit de doeken gedaan. Zo wil de provincie het “drukke basisnet” in de Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee verder verbeteren om meer reizigers te kunnen vervoeren.

De busverbinding met Oud-Beijerland en Goudswaard zal worden omgevormd tot R-net. De provincie noemt dat een verbetering omdat het samenvoegen van de verbindingen meer mogelijkheden biedt voor een hogere en snellere frequentie van het busvervoer. Op drukke buslijnen wil de provincie onder die noemer het aantal busritten stap voor stap verhogen.

Basisbereikbaarheid

De verbindingen waarvan minder reizigers gebruikmaken, moeten worden aangepast aan de eisen aan de basisbereikbaarheid. Dit betekent volgens de provincie Zuid-Holland concreet dat elke kern en bushalte van 06.00 tot 24.00 uur minstens één keer per uur wordt verbonden met belangrijke bestemmingen zoals de grotere kernen en overstaphaltes. Volgens de provincie moeten reizigers erop kunnen vertrouwen dat hun reismogelijkheden gedurende de concessie blijven bestaan.

Het vervoer binnen de (nieuwe) concessie zal bestaan uit streekbussen, buurtbussen en belbussen. In het geval van de belbussen zegt de provincie hoge eisen te stellen aan de uitvoering daarvan. Zo moet de belbus makkelijk en kort van te voren te reserveren zijn en goed aansluiten op het andere openbaar vervoer in de regio, zoals busstation Heinenoord waar bussen uit alle richtingen tegelijkertijd aankomen en vertrekken.

Beperkingen

De vervoerder die het HWGO-gebied vanaf eind 2025 gaat uitbaten, moet ook voldoen aan de gestelde Zuid-Hollandse verduurzamingseisen. Vanaf 2026 moet op 85 procent van alle ritten op de lijn worden gereden met zero-emissiebussen. In 2030 moet honderd procent van de busritten voldoen aan de duurzame eisen. De provincie ‘waarschuwt’ dan ook dat de nieuwe vervoerder “rekening zal moeten houden met verschillende soorten beperkingen en goede en praktische oplossingen bieden waar mogelijk”.

Connexxion, de huidige vervoerder in de Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee, had aanvankelijk een concessiecontract tot december 2023. Eind vorig jaar kondigde de provincie Zuid-Holland aan dat het contract met Connexxion nog eens twee jaar werd verlengd, tot 13 december 2025.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl