Rotterdam

Reizigers storen zich amper aan schrappen ritten RET: ‘Niks op aan te merken’

Beeld: Rotterdamse metro bij Maashaven

Al sinds de coronacrisis worstelt de RET met personeelstekorten. Er zijn te weinig mensen om de voertuigen te besturen en de kaartjes te controleren. De vervoerder schrapte daarom vorige week bijna 10 procent van de busdiensten, nadat eerder al werd ingegrepen in de dienstregelingen voor het tram- en metrovervoer. Een rondgang door VerkeersNet op het Centraal Station van Rotterdam maakt duidelijk dat dit de reiziger niet is ontgaan. Toch heeft niet iedereen evenveel last van de perikelen.

Sommige reizigers valt het op dat het drukker is in de tram. Zo ook Emma (34), die dat goed merkt omdat ze vaak met een kinderwagen reist. “Dat is soms onhandig, dan moet ik een tram overslaan of toch maar gaan lopen.” Toch stoort dat haar niet zo. “Ik woon in West, daar komen de trams zo vaak. Je hoeft niet lang te wachten op een andere tram.”

Dat geldt niet voor iedereen. Bij Burny (46) in de buurt rijdt de bus overdag amper nog. Daar heeft hij veel last van. “Ik woon in Slinge. Bus 67 richting Pendrecht rijdt nu nog maar eens in het half uur. Na 10 uur ‘s morgens rijdt hij niet meer tot 4 uur ‘s middags”, zegt hij geërgerd. “Ik vind dat heel vervelend. Ik wil echt een bus hebben die de hele dag rijdt, en niet alleen in de ochtend en de middag.”

Andere reizigers lijden minder onder het personeelstekort. Dat gaat dan bijvoorbeeld om reizigers die maar incidenteel gebruik maken van het ov, zoals Marjo (62) uit Limburg. “Eens in de twee weken pak ik in Rotterdam de bus naar Overschie vanaf Rotterdam Centraal.” Zij herinnert zich dat de bus een keer of twee of drie niet kwam, maar dat maakte haar niet zo uit. “Andere reizigers vonden het wel wat lastig om hun reis opnieuw te plannen.”

‘Niets op aan te merken’

Sommige reizigers valt het personeelstekort zelfs niet op, terwijl zij wel gebruik maken van het ov. Zo ook Harry (79) die veelvuldig met de metro reist. “Het Rotterdamse ov, daar is niets op aan te merken. De tram is er altijd, de metro’s rijden ook op schema.” Harry vindt de metro zelfs rustig. “Soms zit ik in een redelijk lege metro en dan denk ik: jeetje, wat is ’ie eigenlijk lang voor weinig mensen.”

Ook Meri (26), die naar Rotterdam is verhuisd vanuit Finland, merkt weinig problemen. “Ik pak de metro of tram twee keer per dag van en naar de universiteit. Ik merk niet dat het drukker is, ik kan meestal gewoon zitten.” Ze is dan ook blij met de verbinding: “Ik hoef nooit lang te wachten en ben altijd op tijd voor mijn colleges.”

Minder klachten

Volgens een woordvoerder van de RET zag de vervoerder kort een piek in het aantal klachten, direct na de aankondiging van de afgeschaalde busdienst. Sindsdien kreeg de vervoerder opvallend genoeg minder klachten dan normaal gesproken. “Wij denken dat dit komt omdat bussen niet meer onverwacht uitvallen. Nu weten mensen beter waar ze aan toe zijn.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: VerkeersNet