Staatssecretaris Heijnen blijft bij minder intercitystops Schiedam
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) blijft bij het besluit om het intercityverkeer voorlopig minder vaak op station Schiedam Centrum te laten stoppen. Sinds december vorig jaar stopt de intercity nog maar vier keer per uur op het station. Dat was voorheen zes keer per uur. Volgens Heijen gaat het om een “tijdelijke” maatregel, om de dienstregeling betaalbaar te houden.
Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (ChristenUnie) had vragen gesteld over het beperken van de intercitystops op het Schiedamse hoofdstation. Vanaf 2025 gaat de frequentie van de treinen op het traject tussen Den Haag en Rotterdam met twee per uur omhoog. “Hiermee wordt de tien minuten-dienstregeling voor zowel sprinters als intercity’s – met beperkingen – ingevoerd vanaf dienstregeling 2025”. schrijft de staatssecretaris in een reactie op vragen van Grinwis.
Volgens Heijnen is het zonder voldoende reizigers niet overal mogelijk om de extra infrastructuur direct te benutten. Daarmee doelt de staatssecretaris onder meer op de (extra) stops op het Schiedamse station. “De vijfde en zesde sprinter tussen Den Haag en Rotterdam zullen wegens achterblijvende reizigersaantallen later dan 2025 door NS worden ingevoerd”, stelt Heijnen klip en klaar in haar brief aan de Tweede Kamer. Volgens Heijen is het gevolg dat de baten van de extra infrastructuur dus niet meteen worden bereikt.
Nadeel ondervinden
De staatssecretaris zegt zich ervan bewust te zijn dat sommige reizigers van de maatregel nadeel zullen ondervinden, maar stelt tegelijkertijd dat de combinatie met extra sprinters een verbetering van de gehele bereikbaarheid op het traject Den Haag-Rotterdam oplevert. Heijnen: “De maatregel raakt een deel van de reizigers op station Schiedam Centrum. Dit zijn onder andere overstappers vanuit het regionale ov. Het totaal aantal stops op Schiedam blijft echter gelijk en wordt buiten de spits ook hoger dan nu.”
Heijnen concludeert dat de maatregel op het hoofdrailnet resulteert in een licht positief effect op de totale reizigerspunctualiteit. “Daarbij is er een beperkte afname van de zitplaatskans”, aldus Heijnen. Voorgenomen is wel, benadrukt Heijnen in haar brief, dat het terugbrengen van de intercitystops op Schiedam Centrum slechts van tijdelijke aard is. “De bereikte besparingen lopen af naarmate de reizigersgroei zich herstelt”, besluit de staatssecretaris.
Debat
Op woensdag 7 maart 2024 vindt in de Tweede Kamer het Commissiedebat Spoor plaats. In dit debat is onder andere het Programma Hoogfrequent Spoor geagendeerd, waarbij er ook zal worden gesproken over het aantal intercitystops op station Schiedam.
Lees ook:
- Rotterdam trapt af voor nieuw station ‘Rotterdam Van Nelle’
- Spoorlijn Leiden-Dordrecht wordt ruggengraat van OV-aanbod Zuid-Holland
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?