Noord-Holland voegt twee ov-gebieden samen in 2028
De provincie Noord-Holland gaat twee ov-gebieden samenvoegen tot één zone. Het gaat om de openbaarvervoer-districten Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord, volgens de provincie om de kwaliteit van het openbaar vervoer in de toekomst verder te kunnen verbeteren. De samenvoeging van de gebieden moet in 2028 van kracht worden.
Noord-Holland kan deze ‘gebiedsfusie’ bewerkstelligen omdat de provincie de opdrachtgever is van de gebieden Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord. Vanaf 2028 zullen de zones verder gaan onder de naam Noord-Holland Noord-West. Via een aanbesteding wordt de concessie verleend aan een vervoersbedrijf. Welke dat zal worden is nog niet bekend. De huidige concessies zijn nu nog in handen van Connexxion. In Haarlem-IJmond zullen de bussen nog tot begin september 2027 voor het Hilversumse busbedrijf blijven rijden. De regio Noord-Holland Noord heeft nog een concessie lopen met Connexxion tot 1 juli 2028.
“Noodzakelijke stap”
Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, noemt het samenvoegen van de twee concessies een “noodzakelijke stap” om het openbaar vervoer voor iedereen beschikbaar te houden in de provincie. Het mag volgens de gedeputeerde niet uitmaken of iemand in een stad of in een kleiner dorp woont, daar aan toevoegend: “Iedereen moet met het openbaar vervoer van A naar B kunnen komen, om bijvoorbeeld bij familie op bezoek te gaan, op het werk te komen of bij een onderwijsinstelling.”
Selectieve vervoersbedrijven
Olthof zegt dat door verder te gaan als één openbaar vervoersgebied, het voor vervoersbedrijven interessanter wordt om bij de volgende aanbesteding in te schrijven en tot een goed aanbod van openbaar vervoer te komen voor beide gebieden. Volgens Olthof zijn de vervoersbedrijven selectiever geworden in het inschrijven voor een aanbesteding. Een andere drijfveer voor het samenvoegen van de gebieden is dat in de regio Noord-Holland Noord de reizigersaantallen en opbrengsten voor vervoerders zijn afgenomen. Haarlem-IJmond kampt daarentegen met een tekort aan technisch en rijdend personeel.
Flexibel vervoer en deelauto’s
De provincie Noord-Holland telt nu nog drie concessiegebieden: Noord-Holland Noord, Haarlem-IJmond en Gooi & Vechtstreek. Volgens de Wet Personenvervoer, die sinds 2000 van kracht is, is de provincie verplicht om de gebieden na een periode opnieuw aan te besteden. “We kijken daarbij niet alleen naar reizigersgedrag, woningbouwplannen en aansluiting op bijvoorbeeld de trein. We willen met een nieuwe vervoerder ook nadrukkelijk kijken naar de verbetering van het openbaar vervoer en de beschikbaarheid voor alle Noord-Hollanders”, aldus Olthof, die benadrukt dat er ook wordt gekeken naar andere vervoersmiddelen waaronder flexibel vervoer en deelauto’s en fietsen.
Lees ook:
- Rover: opvallend veel klachten over nieuwe busvervoerders
- Gelderland: problemen EBS moeten eerlijker verdeeld over provincies
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Zo heftig wat controlerend NS personeel en buschauffeurs overkomt met (voornamelijk) wanbetalers! Nog veel heftiger is dat de rechterlijke macht de aangiftes in dit soort zaken systematisch eerst op de lange baan schuift en vervolgens daders met lachwekkende straffen weg laat komen. De advocaat van meneer voert dan steevast aan dat het nu zo goed met hem gaat en dat meneer aan een nieuw leven is begonnen, bla bla … Voorwaardelijke taakstraf, een boete en doei, op naar de volgende mishandeling!