Domper mobiliteitshubs Zeeland: aantal busreizigers gehalveerd
Een pilot met mobiliteitshubs in Burgh-Haamstede is nog geen succes gebleken. Sinds de proef rijdt de bus niet meer dwars door het Zeeuwse dorp, maar stopt hij aan de rand bij een hub. Het resultaat: veel minder mensen maken gebruik van de bus dan voorheen. Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van de provincie Zeeland.
Voor de proef reisde 16 procent van de respondenten dagelijks met de bus. Dat percentage is na acht maanden gehalveerd. Ook zijn inwoners minder positief over de route van de bus. Eerst was 78 procent van de reizigers erg positief over de route, acht maanden later is dat nog maar 32 procent. Ook geven ze het busvervoer een lager rapportcijfer: dat is gedaald van een 7,4 naar een 6,3.
Het probleem lijkt hem te zitten in de bereikbaarheid van de nieuwe hubhaltes. Eerst liep 80 procent van de mensen naar de bushalte, na de proef is dat nog maar 44 procent. In plaats daarvan kiest men voor de auto of de fiets. Provinciebestuurder Harry van der Maas zegt signalen te hebben dat mensen die verder van zo’n hub wonen aangeven dat het onhandig is om bij de halte te komen, zo meldt Omroep Zeeland.
Deelfietsen niet gebruikt
Betrokken partijen hebben daarom besloten een flextaxi in te zetten om mensen van de oude haltes naar de hubs te brengen. Ook heeft de provincie deelfietsen neergezet om de reis naar de hubs te vergemakkelijken, maar die worden niet gebruikt volgens de respondenten. Volgens Van der Maas is dat onderdeel niet goed gegaan, omdat de fietsen maar op één plek kunnen worden ingeleverd, namelijk waar je ze vandaan hebt gehaald. Dan is het logisch dat ze niet gebruikt worden.
De provinciebestuurder zegt aan de slag te gaan met de tegenvallende resultaten, maar ziet ook lichtpuntjes. “Het positieve is een snellere buslijn vanaf Zierikzee naar Middelburg en Vlissingen. Je bent dan minuten eerder. En mensen die aan de dorpsas wonen, zijn blij dat de bus niet meer door de kern rijdt. Er zijn geen trillingen meer en het is veiliger geworden op straat.”
De hubs in Burgh-Haamstede zijn een proef van de provincie, die het systeem in de rest van Zeeland ook wil inzetten. Het maakt onderdeel van het nieuwe vervoersplan, dat in 2025 ingaat. Het gemeentebestuur houdt het hubsysteem voorlopig nog in stand. Later dit jaar kijkt het bestuur of ze nog nodig zijn.
Lees ook:
- Zeeland zet flextaxi in om bereikbaarheid te verbeteren
- Carpoolen als onderdeel van OV om Zeeland bereikbaar te houden
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Tja, dat had een mens met gezond verstand zelf wel kunnen bedenken.
Dat krijg je als ondeskundige bestuurders en bureauambtenaren hun gang laat gaan.
Dat hele vervoersplan van Zeeland kan en moet meteen de prullenbak in.