Rijkswaterstaat deelt treinabonnementen uit bij spoedreparatie
De brug in de A7 bij Purmerend wordt van 1 april tot 1 september met spoed gerepareerd. Door de verwachte drukte kan de extra reistijd oplopen tot wel twee uur per enkele reis. Om files tegen te gaan heeft Rijkswaterstaat de krachten gebundeld met de NS. Tijdens de wegwerkzaamheden mogen automobilisten namelijk met korting met de trein.Â
De komende twee maanden registreert Rijkswaterstaat de kentekens van de auto’s die over de brug rijden. De wegbeheerder informeert weggebruikers vervolgens via bijvoorbeeld reclameborden dat zij gratis een Altijd Voordeel-abonnement van NS kunnen krijgen. Daarmee kunnen reizigers met 20 procent korting tijdens de spits reizen en met 40 procent korting in daluren en het weekend.
Naast de abonnementendeal heeft NS ermee ingestemd om de intercity richting Amsterdam ook in Purmerend te laten stoppen in de spits. De NS belooft om langere treinen in te schakelen als het te druk wordt in de trein. Om het nog aantrekkelijker te maken om de trein te pakken, komen er extra fietsrekken en fietskluizen op de stations. Reizigers kunnen dan gemakkelijker van en naar het station reizen.
Langer voor rood
Rijkswaterstaat probeert de verkeersstromen daarnaast te beĂŻnvloeden door aan de verkeerslichten te sleutelen. Door automobilisten iets langer voor rood licht te laten staan komt het verkeer meer gefaseerd Purmerend binnen.
Joost van de Beek presenteerde de plannen namens Rijkswaterstaat op 1 februari aan de Purmerendse gemeenteraad. De maatregelen moeten de files met 20 procent reduceren. Als dit lukt kan de filetijd oplopen tot 40 minuten per enkele reis. Zonder maatregelen zou dit twee uur per enkele reis zijn. Dat terwijl Rijkswaterstaat de brug niet eens volledig afsluit: er blijven twee rijbanen beschikbaar.
Spannend
Ondanks de maatregelen wordt het “heel zwaar”, volgens Van de Beek. “We vinden het erg spannend. Er komen veel files en langere files. We gaan mensen oproepen om niet te reizen, anders te reizen of samen te reizen, maar we hebben heel wat te doen”, zo besluit hij zijn verhaal.
Lees ook:
- âMeer files als wegenbouwprojecten niet doorgaanâ
- Statenfracties verdeeld over alternatief plan Ring Utrecht
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?