Wetswijziging nodig

Vakbond FNV wil af van aanbestedingsplicht streekvervoer

Busstation met streekbussen (foto ter illustratie). Foto: Shutterstock, Africa Studio

De FNV vindt dat provincies de mogelijkheid moeten krijgen om zelf het streekvervoer te gaan organiseren. De vakbond denkt dat dit tot beter openbaar vervoer zal leiden.

Dat schrijft de vakbond in een brief aan de Tweede Kamer. In die brief spreekt bondsbestuurder Marijn van der Gaag steun uit voor het initiatiefwetsvoorstel van PvdA-GroenLinks, waarin wordt opgeroepen om vrijstelling van de aanbestedingsplicht mogelijk te maken.

Van de Gaag constateert dat er “te veel problemen” zijn met het openbaar streekvervoer. Dat komt volgens hem doordat het systeem wordt gedomineerd door het streven naar meer efficiency en kostenbesparingen. “De kern van het systeem klopt niet”, zegt de FNV-voorman. “Kostenbesparingen leveren vaak meer op dan investeren in extra verbindingen. Vervoerders worden zo geprikkeld om sneller niet winstgevende lijnen te schrappen en de rij- en rusttijden van chauffeurs te verslechteren. Dit zorgt voor een torenhoge werkdruk.”

Wp2000

Vorige week liet demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen aan de Kamer weten dat het opzetten van provinciale vervoersbedrijven alleen mogelijk is als klip en klaar is dat het bestaande systeem van concessieverlening niet goed werkt. Alleen dan zijn uitzonderingen mogelijk op de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000), schrijft Heijnen in de brief. De Wp2000 schrijft immers voor dat regionale overheden het openbaar vervoer moeten aanbesteden. Ook de Europese PSO-verordening gaat in beginsel uit van openbaar aanbesteden.

Alleen de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn op dit moment uitgezonderd van de vervoerswet, vanwege de complexiteit van de vervoersnetwerken in de stadsregio’s. PvdA-Groenlinks wil dat provincies in de toekomst ook de mogelijkheid krijgen om het openbaar vervoer zelf te regelen. Volgens het kabinet zijn daar echter risico’s aan verbonden, bijvoorbeeld voor de kostenbeheersing. De FNV ziet dat anders: “Provincies kunnen samen de financiële risico’s voor het streekvervoer dragen als ze de krachten bundelen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group

1 reactie op “Vakbond FNV wil af van aanbestedingsplicht streekvervoer”

Rik Spring|22.01.24|16:47

Dwaas plan, het ov is zeker aan vernieuwing toe in zijn totale opzet.
Maar provinciale vervoersbedrijven, nee ….wie gaat dat betalen.
Bovendien komt dat niet de kwaliteit ten goede als de buschauffeur een ambtenaar is….
Daar zijn betere oplossingen voor de vernieuwing van het OV.