Strenge eisen

Europa: CO2-uitstoot nieuwe stadsbussen 90 procent omlaag in 2030

Elektrische bussen aan het laadstation. Foto: Shutterstock, Anastasia Sotchenko

Fabrikanten van stadsbussen krijgen te maken met strenge uitstootregels. Over zes jaar moeten zij de CO2-uitstoot van hun voertuigen met 90 procent verminderen ten opzichte van 2019-2020. In 2035 mogen nieuwe stadsbussen helemaal geen CO2 meer uitstoten.

Daarover hebben het Europees Parlement en de lidstaten donderdag een akkoord bereikt. Stadsbussen krijgen daarmee strengere normen opgelegd dan andere voertuigen. Voor langeafstandsbussen en touringcars gaan dezelfde normen gelden als voor vrachtauto’s, met reductiedoelen van 45 procent in 2030, 65 procent in 2035 en 90 procent in 2040.

De afspraken zijn onderdeel van nieuwe CO2-normen voor zware bedrijfsvoertuigen. Het gaat daarbij om doelen waar de busfabrikanten op worden afgerekend.

Volgens milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) vormen de reductiedoelen “een helder tijdpad voor fabrikanten om de productie van batterij-elektrische en waterstofvoertuigen op te voeren en de strijd aan te gaan Chinese concurrenten”.

Laadinfrastructuur

De internationale koepelorganisatie voor voertuigfabrikanten Acea wijst op het ontbreken van voldoende laad- en tankinfrastructuur. Acea-directeur Sigrid de Vries: “Brussel kan niet verwachten dat strenge normen voor voertuigfabrikanten voldoende zijn voor een soepele transitie. Zonder ondersteunende maatregelen is het halen van de gestelde doelen onmogelijk.”

De plannen zijn onderdeel van Europese plannen om de CO2-uitstoot in de EU in 2050 met 55 procent te verminderen. Vrachtauto’s en bussen nemen op dit moment een kwart van de totale uitstoot voor hun rekening. Het parlement en de Europese Raad moeten de nieuwe normen nog officieel goedkeuren. Dat zal naar verwachting in april gebeuren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group