Nabogo’s missie in Nederland

Carpoolen: een remedie tegen lege bussen

Tobias van Muijden
Tobias van Muijden ProMedia, Robin Britstra

Tobias van Muijden bekleedt sinds 1 oktober de functie van Country Manager Benelux bij het Deense bedrijf Nabogo. Samen met hem kijken we terug op het afgelopen jaar. Tijdens het gesprek bespreken we de uitdagingen en de toekomst van de opkomende carpool-app, die zich richt op het optimaliseren van mobiliteit in Nederland.

Van Muijden is pas sinds 1 oktober werkzaam bij Nabogo, maar het voelt alsof hij er al jaren deel van uitmaakt. De
31-jarige manager vertelt enthousiast over zijn werk en de missie van het Deense bedrijf. Een reis door Azië leidde Van Muijden naar een nieuw hoofdstuk. “Mijn enthousiasme werd gewekt door Kasper Dam Mikkelsen en Anders Muusmann, de oprichters van de carpool-app Nabogo,” aldus Van Muijden. “Nabogo is een afgeleide van
‘neighbor’ en dat belichaamt het gemeenschapsgevoel waar dit bedrijf voor staat”, vervolgt hij. Het telefoontje van Anders naar Tobias weerspiegelde het wederzijdse vertrouwen en legde het fundament voor zijn rol als drijvende kracht achter de groei van Nabogo in Nederland.

Van Muijden signaleert belangrijke trends in de mobiliteitssector, waaronder de groeiende druk op traditioneel openbaar vervoer en de opkomst van gedeelde mobiliteit. Nabogo wil deze groeiende druk op traditioneel openbaar vervoer aanpakken. “We werken samen met vervoerders in Nederland.
Door reizigers aan te moedigen Nabogo te gebruiken tot aan de bushalte, willen we lege bussen
voorkomen en het aantal auto’s verminderen,” zegt hij.

Aanvulling

Er zijn ambitieuze uitbreidingsplannen vanuit Denemarken om de Nederlandse markt te veroveren.
Dit toont volgens Van Muijden de vastberadenheid van Nabogo aan. Het bedrijf heeft een samenwerking met de provincie Zeeland om een rol te spelen in de Zeeuwse Mobiliteitsstrategie 2025. “Wij onderscheiden ons van traditionele ritdeelplatforms zoals Uber door te focussen op bestaande routes.
We zijn een aanvulling op het openbaar vervoer, zo werken we samen met Qbuzz in Zuid-Holland
en Utrecht. Ook hebben we onlangs een overeenkomst gesloten met de provincie Noord-Brabant voor onze diensten West-Brabant. Een auto delen heeft een positieve invloed op het milieu en de lokale economie”, aldus de country manager.

Gedragsverandering

Nabogo beloont gebruikers niet alleen met een subsidie van twee euro per rit, maar denkt ook aan
creatieve spaarprogramma’s en goodiebags om de betrokkenheid te vergroten. “We willen gedragsverandering bij mensen teweeg brengen. Als je toch al ergens heen rijdt, waarom neem je dan niet even iemand mee? En natuurlijk hoeft dat niet altijd. Ik snap best dat je daar soms geen zin in hebt. Maar als iedereen het wat vaker doet, lossen we veel problemen tegelijk op”, zegt hij. Het platform telde het afgelopen jaar 20.000 ritten in Nederland
en 140.000 ritten Denemarken, Noorwegen en Nederland samen.

Met een ambitieus groeiplan positioneert Nabogo zich als een veelbelovende speler in de Nederlandse
mobiliteitsmarkt. “De ambities voor 2024 zijn helder. Minder auto’s op de weg en doorgaan met community building. Momenteel zijn we met z’n vieren in Nederland, maar mijn doel is om volgend jaar april acht medewerkers te hebben.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nabogo