Kabinet wil beheerconcessie ProRail met vier jaar verlengen
Het kabinet wil de beheerconcessie van ProRail met vier jaar verlengen. Daarmee zou er duidelijkheid komen over de rol van de spoorbeheerder, ook als de gewenste omvorming tot zbo dan nog niet voltooid is. Dat blijkt uit een brief die demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
“De huidige beheerconcessie met ProRail vervalt met ingang van 1 januari 2025”, schrijft Heijnen in de brief van 22 december. “Ik wil duidelijkheid creëren over de voortzetting van de rol van ProRail als infrastructuurbeheerder, ingeval de omvorming van ProRail tot zbo dan nog niet is afgerond. Daarom is er een werkproces gestart om de beheerconcessie beleidsneutraal te verlengen om daarmee formeel te waarborgen dat ProRail de beheerder van de Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur blijft. Ik verwacht u in de loop van 2024 nader te kunnen informeren over deze verlenging. Vooralsnog denk ik aan een beleidsneutrale verlenging van vier jaar.”
‘Verlengen van beheerconcessie noodzakelijk’
De Directie Openbaar Vervoer en Spoor stelde in zijn brief van 7 december al: “Omdat de taken van ProRail als beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur hoe dan ook na 31 december 2024 onverminderd doorgang vinden, heeft u via de jaarbrief 2023 een beheerplan uitgevraagd over zowel 2024 als 2025. Het beleidsneutraal verlengen van de beheerconcessie is noodzakelijk geworden om de continuïteit van het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur te borgen vanaf 1 januari 2025.”
De directie schrijft verder dat er in “een separate nota een aantal opties aan u zijn voorgelegd over de verlenging en/of vernieuwing van de beheerconcessie”. De directie vraagt de staatssecretaris in te stemmen met het beheerplan van ProRail voor 2024 en 2025.
Hangende de omvorming van ProRail tot een Zelfstandig Bestuursorgaan (zbo) blijft de constructie voorlopig zoals die is. In een interview met vakwebsite SpoorPro zei Van Velthuizen-Lormans eerder al dat het een politieke keuze is om ProRail om te vormen tot een zbo, maar dat ProRail de keuze van de politiek wél tegen het licht zal houden: “De wijziging die nu wordt aangebracht om in plaats van een publiekrechtelijke een privaatrechtelijke zbo van ProRail te maken zullen we ook weer heel kritisch op uitvoerbaarheid toetsen.”
Lees ook:
- Heijnen: vraaggestuurd vervoer mogelijk oplossing vervoersarmoede Friesland
- Rover slaat alarm over aanhoudende vertragingen op het spoor
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Waarschijnlijk zit NL vast aan ProRail, want we kunnen niet bijvoorbeeld Infrabel vragen om deze taak te doen. ProRail is dan wel een B.V., maar door de gedwongen winkelnering kunnen overheden niet buiten ProRail om. Daarom zou het goed zijn om aanvullende eisen te stellen, zoals cultuurverandering en plattere organisatie, minder directeuren en meer operationele mensen. En echte klant- en reizigerstevredenheid verbeteren, en niet voor de bonus, “want als men op bonus stuurt, krijgt men bonussen”