adviescommissie

‘Grote zorgen’ over busconcessie EBS: bussen komen regelmatig niet

R-net lijn 394 onderweg naar station Zaandam. Foto: Flickr/https://www.flickr.com/photos/18378305@N00/16337821485

Het regent klachten over de nieuwe busconcessie in de Zaanstreek-Waterland. EBS is daar sinds 10 december opnieuw de vervoerder, maar beloofde verbeteringen zoals een uitgebreide dienstregeling blijven uit. Ook is de reisinformatie gebrekkig en vallen bussen geregeld uit. De adviescommissie Zaanstreek-Waterland vraagt Vervoerregio Amsterdam, verantwoordelijk voor het ov in de regio, om actie.

EBS had beloofd de volledige dienstregeling, inclusief uitbreiding, onmiddellijk na de start van de concessie te gaan rijden. Dat is niet goed gegaan. “Wij hebben meldingen ontvangen dat bussen uitvallen, en ook opeenvolgende bussen die niet rijden waardoor reizigers lange tijd op hun bus moeten wachten of bussen uiteindelijk overvol zijn”, aldus wethouder Coen Lageveen, voorzitter van de adviescommissie, in een brief aan de Vervoerregio.

Ook de communicatie is gebrekkig volgens Lageveen: “Regelmatig ontvangen wij meldingen van reizigers die niet, niet goed of nauwelijks worden geïnformeerd over het uitvallen van buslijnen, waardoor ze vaak voor niets op de halte staan te wachten of niet duidelijk is of de bus al geweest is, nog moet komen of vervalt.” Daarnaast blijken er ‘grote problemen’ te zijn met het materieel en de MeerPlus-app.

Opstartproblemen

De wethouder zegt begrip te hebben voor opstartproblemen, maar benadrukt dat ‘het hier niet gaat om kleine problemen’. “We zijn ook bezorgd omdat regio Waterland, waar EBS ook voorgaande concessie verzorgde, de laatste maanden al veel te maken heeft gehad met rituitval en onvolledige reisinformatie en met de nieuwe dienstregeling lijkt deze situatie niet te zijn verbeterd.”

De Vervoerregio heeft al een mogelijke implentatieboete aangekondigd bij EBS. Dat vindt Lageveen begrijpelijk, maar ‘het helpt onze reizigers niet’. “Wij willen de Vervoerregio dan ook vooral verzoeken er bij de EBS op aan te dringen de beloften richting de reiziger waar te maken en de problemen op te lossen”, zo besluit de wethouder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Laura Houtenbrink