Europees Parlement

Lelylijn opgenomen in overeenkomst voor Europees spoorwegennetwerk

Europees parlement
Foto: Lelylijn opgenomen in Europees spoornetwerk. Beeld ter illustratie. Flickr/Europees Parlement.

De Lelylijn is opgenomen in een akkoord tussen de lidstaten en het Europees Parlement over trans-Europese treinverbindingen (TEN-T). Dat betekent dat de lijn voor de EU op een lijst komt met belangrijke spoorverbindingen. De EU wil graag dat de Lelylijn in uiterlijk 2050 is gerealiseerd.

De Friese gedeputeerde en voorzitter van de Noordelijke samenwerking Mobiliteit Matthijs de Vries (ChristenUnie) is blij met het akkoord. “De aanleg van de Lelylijn is in het belang van de ontwikkeling van een sterk en duurzaam Europees spoornetwerk. De kans is reëel dat over een aantal jaar de Lelylijn wordt opgewaardeerd naar het uitgebreide kernnetwerk, waardoor de Lelylijn onderdeel zal uitmaken van het Europese HSL-netwerk.”

Op de trajecten moet minimaal 160 kilometer per uur gereden kunnen worden. De Lelylijn moet de Randstad gaan verbinden met Noord-Flevoland, Friesland en Groningen. Het precieze traject is nog niet bekend, maar de kans is groot dat de spoorlijn via Emmeloord, Joure en Drachten naar Groningen zal rijden.

Begin 2024 wordt gestemd over het akkoord, maar de Europese Commissie en het Europees Parlement melden het al. Binnen het akkoord is afgesproken dat er langs de spoorlijnen grote parkeerplaatsen moeten komen. Verder is afgesproken dat de spoorverbindingen naar Belarus en Rusland worden verminderd en dat er meer treinen naar Oekraïne en Moldavië moeten rijden. Andere belangrijke verbindingen zijn tussen Lissabon en Madrid en tussen Helsinki en Warschau.

Lees ook: 

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP

5 reacties op “Lelylijn opgenomen in overeenkomst voor Europees spoorwegennetwerk”

Kees Boer|08.01.24|21:14

Desgewenst nog vandaag dan morgenmee te beginnen met de aanleg; dieptteurig dat deze er nog steeds niet is terwijl ik zwart op wit heb dat met de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen

Pat Rick|20.12.23|09:16

Vrijdag een maand geleden meldde BNR-verslaggever Edin Mujagić op de radio dat er 35 jaar geleden werd ook al gesproken over de Zuiderzeelijn (Lelylijn). Maar er ligt nog geen verbinding. In China zijn volgens hem de provinciesteden in de laatste 15 jaar allemaal verbonden met HSL.

De Zuiderzeelijn of Lelylijn kunnen helpen Nederland te versterken, dat zag men toen en nu nog meer. Maar er liggen alleen maar rapporten en geen spoorrails. Dus tijd voor actie!

Peter Sopacua|19.12.23|23:51

Hoop dat de Lelylijn geelektrificeerd word , want de provincie Groningen is geen voorstander van elektrificatie , anders had Groningen misschien nog een Flixtrain verbinding kunnen krijgen , maar omdat de lijn Groningen naar de Duitse grens niet word geelektrificeerd is de Flixtrain verbinding niet door gegaan !

Pat Rick|19.12.23|14:28

Men zou de lijn zo moeten uitvoeren dat er 200 km/u of sneller op gereden kan worden. Als de reistijd iets langer dan een uur is, is dit voor veel mensen in Groningen/Friesland een reden om niet te verhuizen. Dit vermindert de woningdruk in de Randstad en de braindrain in het noorden. Welvaart is beter gespreid en de Randstad en het Noorden versterken elkaar. Oude modellen kunnen niet omgaan met de maatschappelijke baten, maar de prijsstijgingen van vastgoed in de Randstad van een veelvoud zijn

Pat Rick|19.12.23|14:19

Dit is inderdaad goed nieuws. Er is inderdaad een missing link precies op dit stuk tussen Hamburg en Amsterdam. Het zou goed zijn om Europese fondsen ook in te zetten voor de bouw van deze lijn.

Men zou nu al moeten nadenken over upgrade-n van de Wunderline (dus vanaf Groningen naar Duitsland). In Leer begint de ICE naar Berlijn, maar via Bremen zou men dus ook naar Hamburg en later snel naar Kopenhagen/Malmö (als de Fehmarnbelt tunnel af is) kunnen reizen. En Nederland heeft ook baat hierbij