543 miljoen euro

Rotterdamse politiek opgelucht over de redding van RET

Tram van RET
Tram van RET. Shutterstock/ML Robinson

De Rotterdamse politiek is opgelucht over de redding van de RET maar er zijn nog zorgen over het toezicht op de trams. Volgens Vincent Karremans, de Rotterdamse wethouder, heeft het voortbestaan van de RET daadwerkelijk op het spel gestaan dit jaar. Er was een probleem van 543 miljoen euro, maar mede door inspanningen van de MRDH is het tij gekeerd.

De Rotterdamse raad is blij en dankbaar voor de extra subsidie van 60 miljoen euro die de MRDH de komende drie jaar uittrekt en het openbreken van het te scherpe contract met de RET voor de jaren erna. Dat schrijft het Algemeen Dagblad (AD). Wethouders Karremans en Maarten Struijvenberg hebben het gewenste resultaat bereikt: de MRDH betaalt fors, er komt een nieuw contract, en de Rotterdamse reiziger ontsnapt aan een prijsverhoging.

Er zijn echter zorgen over het contract van 2027 dat nieuwe financiële problemen moet voorkomen. Het aantal reizigers is nog steeds lager dan voor corona en de RET heeft 60 miljoen euro extra subsidie nodig. Dit roept angst op voor een mogelijke prijsverhoging in het nieuwe contract. De wethouder kon die zorg niet wegnemen.

Toezicht

Een dringender zorgpunt is de bezuiniging op toezicht en handhaving in trams. Door personeelstekort zijn er minder conducteurs, meer gebruik van cameratoezicht en boa’s. Conducteurs worden ingezet op tijden dat er veel wordt zwartgereden. Er zijn zorgen geuit over de veiligheid een mogelijke toename van zwartrijden. Dat zou de RET weer meer geld kosten. Karremans vertrouwt erop dat de besparingen niet leiden tot meer incidenten of zwartrijden en benadrukt dat er veel verdergaande scenario’s waren die niet zijn geaccepteerd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Merijn van Merrienboer