Herfst

NS-topman Koolmees adviseert reizigers trein te mijden tijdens storm Ciarán

Wouter Koolmees.
Foto: NS-baas Wouter Koolmees tijdens een technische briefing met de Tweede Kamer over wijzigingen die op het hoofdrailnet zouden moeten worden doorgevoerd om de drukte in het openbaar vervoer beheersbaar te houden. Een Kamermeerderheid keert zich tegen de plannen van de NS voor een duurder treinkaartje in de spits (spitsheffing). ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Wouter Koolmees, de topman van de Nederlandse Spoorwegen (NS), raadt reizigers aan om de trein op donderdag indien mogelijk te vermijden vanwege de naderende storm Ciarán. In het programma ‘Sven op 1’ op NPO Radio 1 benadrukte hij: “Als het niet strikt noodzakelijk is, ga dan niet reizen.” Dit advies sluit aan bij het eerder gegeven advies van de ANWB.

“De kern van de storm wordt pas in de loop van de middag verwacht”, aldus Koolmees. Hij adviseert reizigers om de informatie in de NS-app nauwlettend in de gaten te houden.

Volgens de informatie op de website van de NS is de overlast door de storm op dit moment nog beperkt. Echter, donderdagochtend veroorzaakte een omgevallen boom op het traject tussen ‘s-Hertogenbosch en Oss verminderde treindiensten. De NS heeft ook de dienstregeling in Zeeland preventief aangepast.

Reizigers elders in het land worden gewaarschuwd voor mogelijke vertragingen. De vervoerder adviseert reizigers om hun reis kort voor vertrek te plannen.

Geld terug

De NS wijst reizigers op de mogelijkheid geld terug te vragen als ze door de storm een langere reistijd hebben dan normaal. Bij meer dan een half uur vertraging krijgen ze de helft van de prijs van het treinkaartje terug. Wie meer dan een uur langer onderweg is, krijgt de volledige rit vergoed. Normaal gesproken doet de NS dit niet bij overmacht, zoals storm, maar de vervoerder maakt een uitzondering.

Treinkaartjes

In het interview met Sven Kockelmann in het radioprogramma ging Koolmees ook in op de prijs van treinkaartjes. “Het klopt dat treinkaartjes in Nederland relatief duur zijn. In andere landen betaalt de belastingbetaler mee, maar in Nederland alleen de mensen die een kaartje kopen”, aldus Koolmees.

Hij meldt dat treinkaartjes sinds 2020 duurder zijn geworden omdat de prijzen meestijgen met de inflatie. Daarnaast heeft de NS te maken met hogere kosten voor onder meer personeel en materieel.

Eerder werkte de NS aan een zogeheten tariefdifferentiatie, waarbij reizigers tijdens de spits meer betalen dan mensen die op minder drukke momenten reizen. De bedoeling was dat mensen daardoor vaker in de daluren zouden reizen en minder in de spits om zo de drukte te spreiden. Op deze maatregel, ook wel de spitsheffing, kwam veel kritiek. Koolmees zegt dat de spoorwegen daarom kijken naar een andere oplossing om treinreizen betaalbaarder te maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer