Investering

145 miljoen euro voor ov in regio Rotterdam en Den Haag

EBS bus
Foto: EBS bus in de regio Den Haag. Beeld ter illustratie. harry_nl

Met een investering van 145 miljoen euro moet het openbaar vervoer in de regio’s Den Haag en Rotterdam de komende jaren op peil blijven. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag, waarin de 21 gemeenten in het gebied samenwerken, stelt dat bedrag uit eigen middelen beschikbaar. 

Het bedrag wordt verdeeld onder de regionale vervoerders HTM, RET en EBS. Formeel moet het bestuur dat besluit op 15 november nog wel bekrachtigen. “Sinds corona hadden deze drie vervoerders grote problemen. Die zijn opgelost met dit maatregelenpakket”, zegt een woordvoerder van de metropoolregio. “Dit biedt nieuw perspectief.”

De regionale tram-, bus- en metrovervoerders hebben na de coronacrisis nog altijd te maken met minder reizigers en daardoor minder inkomsten. Een investering is daarom volgens de metropoolregio noodzakelijk. “Er is een gezonde basis nodig om het ov te versterken voor de huidige en toekomstige inwoners van onze regio.”

Exploitatietekort

Het Rotterdamse stadsvervoerbedrijf RET vreesde eind vorig jaar nog voor een exploitatietekort van ruim een half miljard euro tot aan 2030. Door diverse maatregelen is dat tekort inmiddels fors teruggebracht. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) geeft de RET de komende drie jaar in totaal 60 miljoen euro en houdt nog eens 10 miljoen euro achter de hand voor het geval dat nodig is. Voor de jaren daarna is nog eens bijna 35 miljoen gereserveerd.

Voor EBS, de busvervoerder in Voorne-Putten, Rozenburg en de regio Haaglanden, is 35 miljoen beschikbaar tot en met 2030. De Haagse vervoersmaatschappij HTM moet het doen met 5,65 miljoen euro om het tekort in de opbrengsten te dichten. Naast deze investeringen om het regionale vervoer op peil te houden, trekt de metropoolregio nog eens ruim 40 miljoen euro extra uit voor de bouw en verbouw van tramremises van HTM.

Geen tariefverhoging

De MRDH besloot twee weken geleden al om de tarieven in het ov gelijk te houden, met dank aan een investering van 300 miljoen euro vanuit de Rijksoverheid in het regionale vervoer. Zonder dat geld zouden de kaartjes volgend jaar bijna 12 procent duurder zijn geworden. Het is nog niet duidelijk hoe die 300 miljoen euro wordt verdeeld over de regio’s. “Maar wat wel zeker is, is dat we geen tariefverhoging hoeven doorvoeren”, aldus de woordvoerder van de MRDH.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP