Duurzaam

KiM: 5600 vluchten kunnen vervangen worden door trein

Schiphol Amsterdam
Foto: Een groot aantal vluchten kan vervangen worden door de trein. Foto ter illustratie. minhanphotos

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwacht dat in 2030 per jaar ongeveer 5600 vluchten van en naar dertien Europese steden vervangen kunnen worden door de trein. In 2040 zou het volgens het kennisinstituut om 11.000 vluchten gaan. Vanaf Schiphol gaan nu rechtstreekse vluchten naar deze steden, die allemaal niet verder dan 800 kilometer van Amsterdam vandaan liggen.

Tot de bestemmingen die het kennisinstituut heeft onderzocht behoren onder andere Londen, Parijs, Brussel, Berlijn en Kopenhagen. Voordat de verschuiving van vliegtuig naar trein kan plaatsvinden, moet er nog wel wat gebeuren. Het KiM is bijvoorbeeld uitgegaan van kortere treinreistijden in de toekomst en meer dagelijkse reismogelijkheden op bepaalde verbindingen. Voorbeelden hiervan zijn een snellere treinverbinding naar Berlijn vanaf eind 2023 of de geplande inzet van meer en snellere intercity’s naar Brussel vanaf 2025.

Het KiM schat de toekomstige mogelijkheden voor verschuiving van vliegtuig naar trein overigens lager in dan in 2018. Onder andere door de coronapandemie ligt de totale omvang van de luchtvaart op de onderzochte verbindingen ongeveer een vijfde lager dan destijds ingeschat. “Minder vliegreizen betekent automatisch ook dat er minder reizigers verleid kunnen worden om hun reis per trein te maken in plaats van per vliegtuig”, aldus het KiM.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

5 reacties op “KiM: 5600 vluchten kunnen vervangen worden door trein”

TVwierden Wierden|20.10.23|09:36

Een slim stukle HSL zou zijn:
Upgrade Amersfoort – Apeldoorn tot 200 km/u.
Nieuw HSL Apeldoorn-Hengelo Vmax= 230 km/u.

Reistijd Ams-Berlijn 4:30
Reistijd Ams-Kopenhagen 6:30

Pat Rick|18.10.23|11:58

De milieubeweging moet ook niet de illusie verkopen dat alle korte afstandsvluchten kunnen worden vervangen, want zoals de Nederlandstalige nationale omroep heeft uitgezocht is er domweg te weinig capaciteit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/07/wat-als-we-allemaal-de-trein-zouden-nemen-in-plaats-van-het-vlie/

Men zou beter inzetten op nieuwe vliegtuigen en e-Fuels. Het opstarten van e-Fuels kan dan verder uitgerold worden over andere vervoersmiddelen die weinig alternatieven hebben

Pat Rick|18.10.23|11:46

Ten vierde: deze vaak grensoverschrijdende projecten zullen vanuit de EU moeten worden gefinancieerd, omdat nationale spoorwegen hun focus op het nationale net hebben (zie de 30-jarige geschiedenis van het derde spoor Emmerik-Oberhausen).

Ten vijfde: Het Europese boekingssysteem moet door een commerciele partij worden gebouwd omdat nationale belangen dit niet in de weg moeten staan. De nationale spoorwegen mogen alleen hun requirements geven en hun rittendatabases ter beschikking stellen.

Pat Rick|18.10.23|11:32

En derde punt is dat er meer investeringen nodig zijn om slimme stukjes HSL aan te leggen. Want het is te verwachten dat lokale milieumensen tegen HSL zullen zijn, terwijl globale milieumensen tegen luchtvaart zijn: de milieumensen zijn vooral tegen iets/weten niet wat ze wel willen

Men zou de Lelylijn kunnen verbinden via een ge-upgrade Wunderline met de Duitse HSL (de Duitse ICE naar Berlijn begint in Leer) voor een verbinding naar Kopenhagen. Of vanaf Bad Oeynhausen naar Nederland (HSL-Oost)

Pat Rick|18.10.23|11:30

Het eerste punt is dat de milieubeweging dus aan greenwashing heeft gedaan door de belofte dat het mogelijk zou zijn om binnen de 800 km makkelijk met de trein te reizen. Deze framing is weer gebruikt in het algehele beeld tegen luchtvaart. En deze framing is volkomen onjuist.

Verder zijn er een paar andere steden, die ook meegenomen hadden kunnen worden. Keulen/Bonn, Bremen, Zurich liggen ook aan de HSL en hebben dagelijkse vluchten. Dit had misschien wel 20% meer vluchten opgeleverd