NS zoekt nieuwe bestemming voor materialen uit iconische Koploper
De iconische Koploper (ICMm) trein, die al 46 jaar door Nederland reist, nadert het einde van zijn levensduur. NS is nu op zoek naar bedrijven die geïnteresseerd zijn in het hergebruiken van onderdelen uit deze trein. De trein, bekend om zijn herkenbare design met een cabine voor de machinist bovenop de trein, heeft door de jaren heen verschillende upgrades ondergaan, maar nu is het tijd om afscheid te nemen.
NS wil zoveel mogelijk onderdelen van de trein een tweede leven geven en organiseert daarom schouwdagen (5 en 6 oktober) voor geïnteresseerde bedrijven. Tijdens deze dagen kunnen vertegenwoordigers van bedrijven de trein bezoeken in de NS-werkplaats in Amersfoort en de beschikbare materialen bekijken via een ‘oogstboek’. NS verkoopt de onderdelen zonder winstoogmerk en berekent alleen de kosten voor demontage en logistiek.
Onderdelen oogsten
De oude treinstellen van het ICMm-type worden geleidelijk uit de dienstregeling gehaald, met als doelstelling om het ‘oogsten’ van de onderdelen te starten vanaf het eerste kwartaal van 2024. De Koploper treinen worden vervangen door VIRMm-treinen, maar onder machinisten blijft de ICMm geliefd vanwege zijn rijcomfort en uitzicht. NS streeft naar een circulaire aanpak voor treinen en hoopt in 2030 volledig circulaire treinen te hebben.
Lees ook:
- ‘Geslaagde eerste editie van de Nederlandse Raildagen’
- NS gaat Basis Leerweg Machinisten-opleiding opnieuw ontwikkelen
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Voor gebruik in Ukraïne zouden alle draaistellen verbouwd moeten worden van 1435 mm naar 1520 mm. Dat lijkt me wel een kostbare verbouwing.
Willem Veerman
Zouden deze treinstellen niet een poosje in UkraÏne meeknnen?