Tweede Kamer

Provincies en vervoerregio’s vragen om maatregelen tegen prijsstijging ov

Minder bussen tijdens ov-staking op Amersfoort Centraal. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Provincies en vervoerregio’s roepen de Tweede Kamer op om via de miljoenennota middelen vrij te maken om de prijsstijgingen in het openbaar vervoer te beperken. Volgens DOVA, het samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten, stijgen de prijzen in het stads- en streekvervoer in 2024 met bijna 12 procent bij ongewijzigd beleid.

Dit jaar stegen de prijzen al met 7 procent. “Na een eerdere btw-verhoging komt er nu in twee jaar tijd nog eens 20 procent bij. Zo jaag je mensen het ov uit”, zegt de Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen namens de decentrale overheden. Ook SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen laat via X (voorheen Twitter) weten absoluut niet blij te zijn met een btw-verhoging op het ov. “Ons openbaar vervoer wordt steeds minder openbaar. Nu weer bijna 12% duurder. Voor veel mensen niet meer te betalen. Alles wordt al duurder. Schrap daarom als overheid in ieder geval nu direct de btw op ov!”, schrijft ze in een bericht op X.

Noodzaak

Ov-bedrijven zien zich genoodzaakt de prijzen te verhogen om de forse kostenstijgingen van afgelopen jaren voor onder meer energie en personeel te compenseren. Zelf hebben de decentrale overheden die de hogere kosten voor het ov onder de aandacht brengen geen financiële ruimte meer om de prijsstijgingen te verzachten.

Ze wijzen erop dat er al een goed plan ligt om het ov te verbeteren en beter betaalbaar voor de reiziger te maken. “Nog afgelopen april hebben vervoerders, decentrale overheden en het Rijk namelijk een pakket samengesteld om dit voor elkaar te krijgen.” Onderdeel van het pakket zijn onder meer hogere rijksuitkeringen voor het ov aan decentrale overheden, fiscale maatregelen die het ov-gebruik stimuleren en het voortvarend terugdringen van de personeelstekorten.

Motie

Ook verwijzen de decentrale overheden naar een motie waarin de Kamer zich heeft uitgesproken tegen de verschraling van het ov. “Het is zaak om het ov nu te ‘kickstarten’ in plaats van de afgrond in te duwen. Vóór het reces heeft de Kamer zich unaniem uitgesproken tégen de verschraling van het OV in de motie Slootweg-Kuiken. Ondanks deze ondubbelzinnige oproep van de Kamer, heeft het kabinet nog niks ondernomen om de motie uit te voeren. Bovendien roepen vrijwel alle verkiezingsprogramma’s op om het ov betaalbaar en aantrekkelijk te houden”, luidt het statement van het Interprovinciaal Overleg.

“Zonder ingrijpen wordt het ov voor de lage en middeninkomens simpelweg onbetaalbaar. Terwijl zoveel mensen ervan afhankelijk zijn om naar hun werk of school te komen. We hebben juist meer openbaar vervoer nodig, om onze steden én het platteland aantrekkelijk en bereikbaar te houden”, aldus Melanie van der Horst, voorzitter Vervoerregio Amsterdam.

In DOVA werken de twaalf provincies, het ov-bureau Groningen Drenthe, de vervoersregio Amsterdam en de metropoolregio Rotterdam Den Haag samen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer