Puzzel

GVB kan bezuinigingen op dienstregeling beperken door financiële meevaller

GVB Tram Amsterdam
Foto: Tram van GVB in Amsterdam Foto: ProMedia.

Het GVB heeft het laatste stukje voor de puzzel van de nieuwe dienstregeling gelegd. Eerder maakte de Amsterdamse vervoerder bekend dat het vanwege financiële tekorten flink moest snijden in de frequentie van het aantal trams en tramlijnen. Volgens het GVB is de financiële situatie de afgelopen maanden verbeterd. Daardoor gaan de eerder aangekondigde grote wijzigingen in de dienstregeling niet door. Desondanks moet het GVB toch enkele trajecten aanpassen, vooral vanwege een personeelstekort.

Ondanks dat het GVB niet met een botte schaar hoeft te snoeien in de dienstregeling, zegt het bedrijf wel rekening te moeten houden met het aanpassen van de dienstregeling op het beschikbare personeel. “GVB wil reizigers namelijk niet verrassen met ongeplande uitval, omdat er bijvoorbeeld op de dag zelf een bestuurder te kort is. Daarom is de dienstregeling op voorhand aangepast, zodat voor reizigers het aanbod bekend en betrouwbaar blijft”, tekent AT5 op uit de mond van het GVB.

Tram 14

Er zullen geen hele tramtrajecten worden opgeheven, maar een aantal lijnen worden wel ingekort. Reizigers zullen daardoor in sommige gevallen vaker moeten overstappen en / of verder moeten lopen naar een halte. Behalve voor de tramlijnen geldt dit ook voor de buslijnen 41 (Station Holendrecht-Muiderpoortstation), 43 (R.J.H. Fortuynplein-Centraal Station) en 65 (KNSM-laan-Amsterdam Zuid).

In de nieuwe dienstregeling rijdt tram 14 (Centraal Station-Flevopark) niet meer tot aan het Flevopark. De tram zal voortaan rechts afslaan naar het Muiderpoortstation bij de kruising Insulindeweg-Molukkenstraat. De tram rijdt vervolgens in een lus terug richting het Centraal Station en krijgt er de haltes Muiderpoortstation, Dapperstraat, Linnaeusstraat en Eerste van Swindenstraat bij. Op het vervallen deel (Soembawastraat, Insulindeweg en Flevopark) kun je nog komen met bus 37 en tram 3, meldt AT5.

Hogere frequentie Noord/Zuidlijn

Aan de dienstregeling van de metro’s wordt helemaal niet getornd. Volgens het GVB is er wel ruimte om de frequentie van het metroverkeer verder uit te breiden, te beginnen met metro 52 die voortaan tien keer per uur zal rijden in plaats van acht keer per uur.

Vanaf zondag 10 december tot na de zomer van 2024 zullen de bussen vanuit Zaanstreek-Waterland niet meer door de IJtunnel naar Amsterdam Centraal Station rijden. Dit vanwege geplande werkzaamheden op de Prins Hendrikkade. Passagiers worden gedurende die periode afgezet in Amsterdam-Noord. Daardoor zal naar verwachting het aantal reizigers met de Noord/Zuidlijn toenemen. Indien noodzakelijk zal het GVB de frequentie van metro 52 nog verder opvoeren van tien keer per uur naar twaalf keer per uur.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: SpoorPro

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl