Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij

PZEM, Shell en NS tekenen contract voor levering elektriciteit treinen

Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) Foto: NS

De Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM) gaat NS vanaf 2025 voorzien van de levering van elektriciteit voor het rijden van treinen. Shell levert de certificaten. Dat is de uitkomst van een aanbesteding die NS namens de spoorsector heeft uitgevraagd. Volgens de vervoerder gaat het om de levering van duurzame stroom en betreft het nu nog een voorlopige gunning die na een bezwaartermijn van drie weken definitief wordt. Het contract loopt tot en met 2027.

In een persbericht zegt NS klimaatneutraal te rijden door op jaarbasis evenveel Garanties van Oorsprong (GVO’s) in te kopen als dat er aan stroom wordt verbruikt. In de afspraken is vastgelegd dat PZEM de elektriciteit levert en dat Shell de certificaten – zogenaamde GVO’s die laten zien waar de stroom vandaan komt – verstrekt. “Hiermee wordt gegarandeerd dat er op jaarbasis in Europa net zoveel elektriciteit via zon en wind wordt opgewekt als NS verbruikt voor het rijden van treinen”, aldus NS.

Roerige tijden

NS is tevreden dat het gelukt is om in deze moeilijke energiemarkt nieuwe partners te vinden. Tjalling Smit, in de Raad van Bestuur NS verantwoordelijk voor het energiecontract: “Aanvankelijk wilden we een contract voor een langere termijn met meer ambitie sluiten, waarbij we concrete stappen zouden zetten om volledig onafhankelijk te worden van fossiele back-up voor de momenten dat de zon niet schijnt en het niet waait.” Maar omdat de energiemarkt vervolgens in roerige tijden terechtkwam, waarbij leveringszekerheid niet meer vanzelfsprekend is en prijzen zeer sterk fluctueren, werden de energieleveranciers terughoudender volgens Smit. “Daarom kiezen we er nu voor om een kortlopend contract te sluiten”, zo benadrukt Smit.

NS verwacht dat de technologische mogelijkheden op het gebied van energie-opwekking en opslag de komende jaren fors zal toenemen. Smit: “We verwachten dat de technologische mogelijkheden op het gebied van energie-opwekking en -opslag de komende jaren fors toenemen. NS bereidt zich voor om na 2027 minder afhankelijk te zijn van fossiele back-up, voor de momenten dat de zon niet schijnt en het niet waait. Denk daarbij aan mogelijkheden op het gebied van opslagcapaciteit en het zogenaamde uurmatching, waarbij het moment van het opwekken en het gebruik dichter bij elkaar liggen.”

Prijs treinticket

De kosten voor energie zullen volgens NS de komende jaren hoger zijn dan onder het huidige energiecontract. Dat heeft geen directe impact voor de reiziger, benadrukt de vervoerder. “De prijs van een treinkaartje kan jaarlijks verhoogd worden met de inflatie en daar zit de hogere energieprijs voor een deel al in verwerkt.” NS benadrukt dat de prijs van een treinticket is gebonden aan strenge regels. “Alleen als in de toekomst de prijs van energie hoger of veel lager uitvalt dan de inflatie, dan kan de prijs van het treinkaartje daarop naar boven of naar beneden worden bijgesteld”, aldus NS.

Energiebesparing

NS verbruikt op jaarbasis 1,2 TWh per jaar. Dat is ca. 1% van het totale Nederlandse energieverbruik en evenveel als de hele stad Amsterdam. NS heeft de afgelopen jaren het energieverbruik op verschillende manieren weten terug te dringen. Machinisten worden getraind volgens het principe van energiezuinig rijden. Daarnaast zegt NS bij de aanschaf van treinen hoge eisen aan het energieverbruik te stellen.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: SpoorPro

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl