Halfjaarcijfers

NS blijft verlieslijdend en wacht op terugkerende reiziger

Vanwege veiligheidsafspraken mag een trein met één conducteur uit maximaal zes wagons bestaan. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

De NS was in de eerste helft van 2023 opnieuw verliesgevend. De spoorvervoerder verkocht onvoldoende tickets om alle kosten in de operatie te dekken. De reizigersaantallen liggen nog altijd fors onder het niveau van voor corona.

Volgens de NS nemen op een gemiddelde werkdag ongeveer 1,1 miljoen mensen de trein. Voor de pandemie waren dat nog 1,3 miljoen reizigers.

“De spoorsector opereert in een moeilijke periode met veranderend reisgedrag”, verklaart president-directeur Wouter Koolmees. “Nederland reist weer vaker met de trein, maar we hebben nog altijd fors minder reizigers dan voor corona. Dit zien we ook terug in onze financiële prestaties.”

Financieel herstel

NS zag in de eerste jaarhelft wel financieel herstel vergeleken met een jaar terug. De opbrengsten liepen, exclusief overheidssteun, op van 1,3 miljard tot bijna 1,9 miljard euro. En het onderliggende operationeel verlies werd teruggedrongen van een min van 225 miljoen naar 26 miljoen euro verlies. Volgens het bedrijf is dit echter “nog steeds onvoldoende voor een financieel gezonde NS”. De komende jaren blijven volgens de onderneming daarom “financieel uitdagend”. Onder de streep slaagde de NS er overigens wel in om zwarte cijfers te schrijven. Dat komt onder meer door vergoedingen vanuit de overheid.

Voorschoten

Het eerste deel van 2023 werd getekend door het treinongeval bij Voorschoten, waarbij de bestuurder van een bouwkraan overleed en verschillende passagiers en de machinist gewond raakten. Daarna konden ruim twee weken geen treinen rijden tussen Leiden Centraal en Den Haag Mariahoeve.

Dassenburcht

Verder reden er dik een week geen treinen op het traject Den Bosch-Eindhoven vanwege dassenburchten onder het spoor. En in juni zorgde een storing bij een post van de verkeersleiding voor grote hinder in Amsterdam en omgeving.

De NS heeft in de eerste helft van 2023 ook werk gemaakt van het terugdringen van het tekort aan conducteurs en machinisten. In totaal zijn er de laatste tijd meer dan 2700 collega’s bijgekomen, aldus de berichtgeving van NS.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer/ANP

2 reacties op “NS blijft verlieslijdend en wacht op terugkerende reiziger”

Cornelius Koelewijn|15.08.23|14:07

Misschien moeten ze wat meer aan marketing doen om klanten terug te lokken. Wachten is voor ambtenaren. Die krijgen toch wel hun salaris.
En de tarieven beperken. Met een spitsheffing jaren ze alleen maar klanten weg.

Rudolf Fabrie|10.08.23|13:26

Dan kunnen ze lang wachten als de dienstverlening zo slecht blijft als nu met uurdiensten, vieze treinen en te korte treinen.