In het najaar ERTMS-testen tussen Amsterdam en Utrecht

Spoorrails
Foto: Spoorrails Yvonne

Technici en uitvoerende vakmensen zijn de afgelopen maanden druk in de weer geweest met de aanpassing van het baanvak Amsterdam – Utrecht. Op dit traject ligt een oudere versie van ERTMS, nu nog naast ATB. Deze versie heeft een upgrade gehad en lijkt nu veel op de definitieve versie van ERTMS die de komende decennia over heel Nederland zal worden uitgerold. Doel van deze upgrade is dat spoorprofessionals, zoals machinisten, ervaring kunnen opdoen met de toekomstige versie van ERTMS. Dit kan vanaf september gaan plaatsvinden.

Het uitvoeren van de technische upgrade op dit gehele baanvak was een fikse klus. Aannemer Strukton Rail installeerde de afgelopen periode in vele nachtelijke uren een paar honderd balises. Een balise is een zender/ontvanger die wordt geplaatst tussen beide spoorstaven. De passieve balise brengt berichten over van balise naar trein en de actieve balise brengt berichten over tussen trein en balise. De werkzaamheden met betrekking tot het plaatsen van de balises omvatten inmeten, schroefgaten boren, balises vastschroeven en de kappen plaatsen die de balises tijdelijk nog buiten werking stellen.

Afgelopen weekend werden de laatste werkzaamheden verricht. Dit betekent dat er de komende tijd uitgebreid getest kan worden, waarna de nieuwe ERTMS-versie vanaf september in dienst zal worden gesteld. Dan ook start NS met het eerste ‘test- en proefbedrijf ERTMS’ waarin al rijdend de samenwerking tussen trein en baan zal worden getest. Vanaf volgend jaar kunnen machinisten dan echt ervaring op gaan doen in het rijden met ERTMS, in plaats van de veiligheidssystemen die tot nu toe gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld ATB.

ERTMS is een digitaal systeem voor treinbeveiliging, waarbij informatie over snelheden en remafstanden via een digitaal systeem aan de machinist wordt doorgegeven. Alle informatie die zij nodig hebben om de trein te besturen, staat op een scherm in de cabine. De seinen die al sinds 70 jaar het spoorbeeld in Nederland bepalen zijn dan niet meer nodig en zullen dus verdwijnen.

Europese normen

ERTMS is nodig om het Nederlandse spoor klaar te maken voor de toekomst. Maar ook om te voldoen aan de Europese normen en aan te sluiten op de Europese standaard. Deze overstap van een analoog naar digitaal systeem vraagt veel van de sector en is een grote veranderopgave. Al het ERTMS-werk aan het spoor gebeurt in de praktijk vrijwel onzichtbaar, tijdens buitendienststellingen ’s nachts en in het weekend, zodat reizigers, vervoerders en verladers zo min mogelijk hinder ervan ondervinden.

Op sommige plekken in Nederland ligt nu al ERTMS, bijvoorbeeld op de HSL en op de Betuweroute en nu dus op het baanvak Amsterdam-Utrecht. Tussen nu en 2031 wordt ERTMS geïnstalleerd op de zeven belangrijkste baanvakken van Nederland, alsmede de noordelijke lijnen. Daarna wordt het systeem verder uitgerold over heel het land. Uiterlijk in 2050 moeten het hele Nederlandse spoor en alle treinen voorzien zijn van ERTMS.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin