Concessie 2025-2035

Provincie Utrecht zoekt twee vervoerders voor nieuwe concessie

De Merwedelijn moet een zorgen voor een deels ondergrondse tramverbinding tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein. Foto: Flickr.

De provincie zoekt twee vervoerders die van 2025 tot 2035 al het openbaar vervoer in de provincie gaan organiseren. Het provinciebestuur heeft definitief vastgesteld aan welke eisen, voorwaarden, richtlijnen en verplichtingen de uitvoering van het openbaar vervoer moet voldoen. De aanbesteding start in de maand juli.

Het uitgangspunt van de nieuwe concessie is ‘groeien en koesteren’. “De vervoerders die inschrijven op deze aanbesteding, scoren punten als hun vervoersaanbod hierop inspeelt. Het inzetten op groei van het aantal reizigers in de bussen, trams en het voorbereiden op de noodzakelijke uitbreiding van het openbaar vervoer. Deze groei is verwacht door zowel de komst van meer woningen als meer banen in de regio. En tegelijkertijd ook het blijven koesteren van de verbindingen met minder reizigers, om zo een belangrijke sociale functie te vervullen”, schrijft het provinciebestuur in een verklaring. Ook een betrouwbare ontwikkeling naar vervoer zonder uitstoot van gassen, excellente uitvoering van het OV en goed werkgeverschap zijn belangrijke onderwerpen in het gunningsmodel.

Aanpassen

De belangrijkste opdracht is dat het openbaar vervoer met bus en tram beter gaat inspelen op de vele ontwikkelingen in de provincie Utrecht, die lopen tot 2035. De concessie-afspraken kunnen tussentijds herijkt worden zodat ze kunnen worden aangepast aan de actualiteit. Dat zal gebeuren in 2028 en 2031.

In de nieuwe periode is er meer mogelijk voor reizigers die minder of niet valide zijn. Zo komt er in het OV in en rond de stad Utrecht meer ruimte voor rolstoelen en rollators. Alle bussen en trams moeten voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt in het ‘Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032’.

Inspraak

Eerder heeft de provincie alle uitgangspunten en eisen voorgelegd aan het reizigersplatform ROCOV Utrecht, de gemeenten in de provincie, omliggende vervoersautoriteiten en wegbeheerders. Daarnaast zijn potentiële marktpartijen geraadpleegd. Na deze laatste ronde van inspraak is het programma van eisen op een aantal punten aangepast.

“Zo kwam onder meer naar voren dat de eisen over toegankelijkheid en inclusiviteit scherper moesten. Er is geadviseerd om het aantal veiligheidsmedewerkers te verhogen op de buslijnen buiten de stad Utrecht. De huidige problemen met netcongestie (de vraag naar transport van elektriciteit is zowel bij de aanbieder als de afnemer groter dan de transportcapaciteit van het net) hebben geleid tot aanpassing van de eisen over zero emissie”, stelt de provincie.

U-liner

Binnen de nieuw vastgestelde concessies valt ook de U-liner, een nieuwe snelle busdienst voor de middellange afstanden. De bussen op de U-liner bieden meer comfort en zitplaatsen, wat past bij deze langeafstandsverbinding. Ook dient in de U-liner goed functionerende oplaadmogelijkheden (USB-poort volgens de laatste standaard), waar reizigers gratis gebruik van mogen maken.

In het voorjaar van 2024 maakt de provincie bekend welke twee vervoerders de beste aanbiedingen hebben gedaan.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

2 reacties op “Provincie Utrecht zoekt twee vervoerders voor nieuwe concessie”

Kees Boer|08.07.23|13:16

doen de huidige vervoerders het nou zo slecht ?

Rik Spring|28.06.23|23:33

Een domme beslissing om toch weer te kiezen voor twee vervoerders…
Dat word weer een race naar de bodem,ten koste van goed werkgeverschap….