Open toegang

NS in slipstream van concurrenten ook naar ACM voor internationale treinen

ICE-trein tussen Nederland en Duitsland
Foto: ICE-trein ter illustratie Shutterstock, Philip Lange

NS hoopt ook na 2025 internationale treinverbindingen te kunnen aanbieden. Daarvoor heeft de vervoerder dinsdag bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend, laat NS vandaag weten. Eerder deden concurrenten Arriva, Qbuzz en FlixTrain dat ook al.

Vorig jaar oktober maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat er concurrentie op het internationale spoornetwerk komt. Onder andere de lijnen naar Brussel, Parijs, Londen, Basel en de IC-verbinding naar Berlijn krijgen allemaal open toegang.

“Ik wil vervoerders daarbij ruimte bieden om met initiatieven te komen om nieuwe internationale verbindingen te realiseren en bestaande verbindingen te verbeteren. Die ruimte wil ik geven door de internationale verbindingen – waar dat kan – in open toegang tot stand te laten komen. Daarmee sluit ik aan bij de beweging die in Europa is ingezet om meer verbindingen in open toegang aan te bieden”, schreef Heijnen destijds in een kamerbrief.

Dat leidde tot veel onrust. Waarnemend NS-topman Bert Groenewegen zei vorig jaar dat liberalisering de deur open zet voor “de grote bedrijven uit Frankrijk en Duitsland uit om zónder NS te gaan rijden op trajecten naar Parijs, Londen en Frankfurt.” Dat zou onder meer een flinke inkomstenderving betekenen.

In een persbericht op woensdag herhaalt NS dat het liever gezien had dat de internationale verbindingen in de volgende concessie hadden gezeten, “omdat dit voor een lange termijn met een goed aanbod zekerheid aan de reiziger biedt.” NS en partners Thalys en Eurostar willen reizen naar naar Londen en Parijs blijven uitvoeren. Ook hoopt de vervoerder diensten naar Frankfurt, Berlijn en Wenen te kunnen blijven aanbieden.

Concurrentie aast op Parijs, verbindingen met Duitsland

Vorige week maakte DB-dochter Arriva bekend dat het vanaf juni 2026 een trein tussen Groningen en Parijs wil laten rijden. De trein stopt op de stations Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid.

Qbuzz van het Italiaanse Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) wil ook naar Parijs, maar wil vertrekken vanaf Amsterdam. Het bedrijf wil vanaf januari 2027 op die route gaan rijden. Volgens Qbuzz-ceo Gerrit Spijksma blijkt in Italië dat ‘open toegang’ erg goed werkt. “Onze aandeelhouder FS rijdt sinds begin 2000 een aantal hogesnelheidslijnen in Italië: de Frecciarossa. Vanaf 2012 heeft FS onder ‘open toegang’ concurrentie van Italo. Door het vergrote vervoersaanbod profiteren reizigers van hogere frequenties en lagere prijzen. Tussen Rome en Milaan worden duizenden reizigers verleid om de trein te nemen, in plaats van het vliegtuig of de auto. De transitie van vliegen naar vervoer per spoor was zelfs zo groot dat Alitalia zijn dienstregeling tussen deze steden moest inkrimpen.

Achttien maanden

FlixTrain, zusterbedrijf van de bekende en gelijknamige busfirma FlixBus, zet in op verbindingen naar steden in Duitsland. Het bedrijf mikt op startdatum 10 november 2024 voor een verbinding in open toegang naar mogelijk meerdere bestemmingen bij onze Oosterburen. FlixTrain wil in ieder geval naar Oberhausen, blijk uit de aanvraag bij de ACM die FlixTrain met SpoorPro deelde. “We hebben nu de aanvraag gedaan voor naar Oberhausen, maar dat kan ook een andere bestemming zijn in Duitsland. In Nederland moet je 18 maanden van tevoren een aanvraag doen, in Duitsland niet.” Als voor het Nederlandse stuk tot aan de grens dus capaciteit is, kan vanaf daar FlixTrain nog andere kanten opgaan, aldus Arthur Kamminga, expert bij Flix op het gebied van juridische zaken en public affairs.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Nick Augusteijn