Debat

Tweede Kamer over IT-storing en Eurostar: ‘Slechtste reclame voor de trein in jaren’

NS-trein en Eurostar-trein
Eurostar-trein naast een NS Intercity trein op Amsterdam Centraal. Foto: NS

De Tweede Kamer is kritisch over de aanpak van de treinstoring in Amsterdam afgelopen zondag. Ook zijn de Kamerleden allerminst te spreken over de maandenlange onderbreking van de treinverbinding tussen Amsterdam en Londen, de Eurostar. Dat lieten zij donderdag aan staatssecretaris Vivianne Heijnen weten tijdens een debat over het spoor. “Beide incidenten zijn geen goede reclame voor het spoor”, zegt ze. 

CDA-Kamerlid Harmen Krul vraagt zich af waar het bij de treinstoring misging. Hij noemt de aanpak “een fiasco” toen bleek dat reizigers “koud, hongerig en onzeker over de stand van zaken” over Amsterdam Centraal doolden. Barry Madlener van de PVV vindt de treinstoring “de slechtste reclame voor de trein van de afgelopen jaren”. Hij kan niet geloven dat reizigers op het station hebben overnacht. De NS zette geen bussen in omdat het om te veel mensen ging.

Nieuwe hinder

In de nacht van vrijdag op zaterdag rijden er opnieuw geen treinen in en rondom Amsterdam, omdat de verkeersleidingspost, die tijdelijk naar Utrecht was verplaatst, weer terug verhuist. D66-Kamerlid Lisa van Ginneken wilde weten of de reizigers nu wel van tevoren worden geïnformeerd over de hinder. Heijnen liet daarop weten het “belang van goede communicatie over het reisadvies” bij NS onder de aandacht te brengen. Ze verwacht dat de spoorwegmaatschappij het deze keer beter oppakt dan tijdens de storing van zondag.

Eurostar

Alle partijen stelden ook vragen over Eurostar, de treinverbinding tussen Londen en Amsterdam wordt volgend jaar enkele maanden onderbroken vanwege een verbouwing aan Amsterdam Centraal. VVD-Kamerlid Fahid Minhas noemde het oponthoud “onacceptabel”. Ernst Boutkan van Volt wilde weten of wel “alles op alles” wordt gezet om de lijn te behouden. GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht wil niet geloven dat er geen oplossing is.

Heijnen snapt de kritiek en gaf tijdens het debat aan dat woensdag samen met Eurostar, NS, ProRail een ultieme poging wordt gedaan om te kijken naar een oplossing. Verschillende Kamerleden gaven al wat voorzetjes, zoals paspoortcontroles in de trein. Ze opperen ook om reizigers ergens anders op te laten stappen, nu de afhandeling van de douaneformaliteiten door de verbouwing niet meer op Amsterdam Centraal kan plaatsvinden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer/ANP

3 reacties op “Tweede Kamer over IT-storing en Eurostar: ‘Slechtste reclame voor de trein in jaren’”

Cornelius Koelewijn|13.06.23|12:23

De Tweede Kamer heeft zoals gebruikelijk boter op het hoofd. Ze hebben er zelf een chaos van gemaakt door in te stemmen met marktwerking. Maar daar zullen ze wel geen actieve herinnering meer aan hebben.
Verder eens met bovenstaande reacties.

asierts|10.06.23|09:00

Het asfaltministerie grossiert al decennia in slechte reclame voor OV en spoor. Marktwerking had ook maar 1 doel: niets meer hoeven doen – de markt doet het toch ? Kunnen wij ons bezig houden met asfalt en zweeftreinfantasieen. Beste voorbeeld: de SAAL-corridor. OV en vooral spoor moesten koste wat kost slecht blijven, zodat Rijkswaterstaat miljarden kon besteden aan een zee van asfalt. Feit. Flevolink zou onderzocht worden. Nooit gebeurd, weggestopt in diepe la. Goed spoor is bedreigend…

Pat Rick|09.06.23|10:40

ProRail lijkt als belangrijkste focus geld te hebben, en lijkt reiziger en techniek te zijn vergeten (als de KPIs maar gehaald worden, want dat betekent een bonus). Zelfs Eringa klaagde dat hij maar 2 mensen had die iets afwisten van de bovenleiding. En er is afstand tot de werkvloer. Goed als ProRail een cultuurverandering krijgt en net zo degelijk, goedkoop wordt als Infrabel (dat goedkoper en servicegerichter werkt). Staat de reiziger in de KPIs? Krijgt NL waar voor zijn mobiliteitsbudget?